Melatonin för sömn: Fungerar det?

1. Om melatonin

Melatonin är ett hormon som förekommer naturligt i kroppen. Det hjälper till att kontrollera dina sömnmönster.

Du kan ta en konstgjord version av melatonin för kortvariga sömnproblem (sömnlöshet). Det gör att du somnar snabbare och är mindre benägen att vakna under natten. Det kan också hjälpa till med symtom på jetlag.

Melatonin används för att behandla sömnproblem hos personer över 55 år.

Det kan ibland förskrivas för att hjälpa till med sömnproblem hos barn och för att förebygga huvudvärk hos vuxna.

Melatonin är endast tillgängligt på recept. Det finns som tabletter med långsam frisättning och en vätska som du dricker.

2. Viktiga fakta

  • Melatonin används främst för att behandla sömnproblem hos vuxna i åldern 55 år eller äldre.
  • Du tar det vanligtvis i 1 till 4 veckor.
  • Vissa personer kan få huvudvärk efter att ha tagit melatonin, eller känna sig trötta, sjuka eller irriterade nästa dag.
  • Undvik att dricka alkohol eller röka när du tar melatonin. Dessa hindrar medicinen från att fungera så bra som den ska.
  • Melatonin är också känt under varumärket Circadin.

3. Vem kan och inte kan ta melatonin

Melatonin förskrivs främst till vuxna som är 55 år eller äldre, för att hjälpa till vid kortvariga sömnproblem.

Det kan ibland användas av vuxna under 55 år och av barn, om en läkare rekommenderar det.

Det är inte lämpligt för vissa personer. För att vara säker på att melatonin är säkert för dig, tala om för din läkare om du:

  • Har haft en allergisk reaktion på melatonin eller andra läkemedel tidigare.
  • Har lever- eller njurproblem
  • Har reumatoid artrit, multipel skleros eller lupus, eller något annat autoimmunt tillstånd.

4. Hur och när ska du ta det?

Dosen varierar beroende på varför du tar det. Följ instruktionerna som följer med din medicin om du tar melatonin för att:

  • Förebygga huvudvärk
  • Behandla jetlag

Om ditt barn får melatonin utskrivet ska du följa läkarens anvisningar noggrant. Ta reda på mer om hur man ger melatonin till barn från Läkemedel för barn.

För sömnproblem hos vuxna

Din läkare kommer att förskriva 2 mg tabletter med långsam frisättning (eller förlängd frisättning). Dessa frigör melatonin gradvis i din kropp under natten.

Det är viktigt att följa instruktionerna noggrant. Din läkare kan säga att du ska ta melatonin endast 2 eller 3 gånger i veckan och inte varje natt.

Du tar vanligtvis melatonin i bara några veckor för att hjälpa till med kortvariga sömnproblem (sömnlöshet). Ibland förskrivs det dock i upp till 13 veckor.

Hur man tar det

För sömnproblem hos vuxna är den vanliga dosen en tablett på 2 mg. Ta tabletten 1 till 2 timmar före sänggåendet. Detta beror på att det tar ett par timmar för läkemedlet att börja verka.

Ta melatonin efter maten.

Svälj tabletten hel. Krossa eller tugga den inte.

Vad händer om jag glömmer att ta den?

Om du glömmer att ta melatonin före sänggåendet, hoppa över den missade dosen och börja om nästa kväll.

Ta aldrig 2 doser samtidigt. Ta aldrig en extra dos för att kompensera för en glömd dos.

Vad händer om jag tar för mycket?

Om du tar 1 eller 2 extra tabletter melatonin av misstag är det osannolikt att det skadar dig.

Om du behöver åka till sjukhus, ta med dig melatoninpaketet eller bipacksedeln i det, plus eventuell övrig medicin.

Be någon att följa med dig till sjukhuset eftersom du kan börja känna dig mycket sömnig på vägen. Om du reser med bil ska du inte köra själv.

5. Biverkningar

De flesta människor får inga biverkningar när de tar melatonin.

Vanliga biverkningar

Dessa vanliga biverkningar inträffar hos mer än 1 av 100 personer.

Prata med din läkare eller apotekare om dessa biverkningar stör dig eller inte försvinner:

  • Känner dig sömnig eller trött på dagen.
  • huvudvärk
  • magont eller illamående (illamående)
  • Känner dig yr.
  • känner dig irriterad eller rastlös
  • Muntorrhet
  • Torr eller kliande hud
  • Smärtor i armar eller ben.
  • konstiga drömmar eller nattsvett

Allvarliga biverkningar

Allvarliga biverkningar är sällsynta och drabbar mindre än 1 av 1 000 personer.

Tala med en läkare så snart som möjligt om du:

  • Om du börjar känna dig nedstämd eller ledsen - det kan vara ett tecken på depression.
  • Får suddig syn eller om dina ögon blir mer vattniga än vanligt.
  • Känner dig svag eller svimmar
  • Börjar känna dig förvirrad eller yr, eller om det verkar som om saker och ting snurrar runt omkring dig (svindel).
  • Blödning som inte upphör, oförklarliga blåmärken eller blod i urinen.
  • Får psoriasis

Allvarlig allergisk reaktion

I sällsynta fall är det möjligt att få en allvarlig allergisk reaktion (anafylaxi) på melatonin.

Information:

För en fullständig lista, se bipacksedeln i din läkemedelsförpackning.

6. Hur du klarar av biverkningarna

Vad du ska göra åt:

  • Känner dig sömnig eller trött på dagen - kör inte bil, cykla inte och använd inte verktyg eller maskiner om du känner dig så här. Drick ingen alkohol eftersom detta gör att du känner dig tröttare. Om detta inte hjälper, prata med din läkare eftersom melatonin kanske inte är rätt läkemedel för dig.
  • Huvudvärk - se till att du vilar och dricker mycket vätska. Drick inte för mycket alkohol. Be en apotekare att rekommendera ett smärtstillande läkemedel. Prata med en läkare om huvudvärken varar längre än en vecka eller är svår.
  • Magont eller illamående (illamående) - ta din medicin efter maten. Det kan hjälpa att äta och dricka långsamt och ha mindre och tätare måltider. Att lägga en värmekudde eller en täckt varmvattenflaska på magen kan också hjälpa till att lindra eventuell smärta.
  • Känner dig yr - om du känner dig yr av att ta melatonin ska du sluta med det du gör och sätta dig eller lägga dig ner tills du mår bättre. Kör inte bil, cykla inte och använd inte verktyg eller maskiner om du känner dig yr. Drick inte alkohol eftersom det gör att du känner dig sämre.
  • Känner dig irriterad eller rastlös - om detta inte blir bättre efter några dagar ska du sluta ta medicinen och prata med din läkare.
  • Muntorrhet - tugga sockerfritt tuggummi eller suga sockerfria godis.
  • Torr eller kliande hud - applicera ofta en fuktkräm. Försök att använda en oljefri ansiktsfuktkräm för känslig hud.
  • Smärtor i armar eller ben - om detta inte blir bättre efter några dagar, sluta ta medicinen och prata med din läkare.
  • Konstiga drömmar eller nattsvett - om detta inte blir bättre efter några dagar, sluta ta medicinen och prata med din läkare.

7. Graviditet och amning

Det är bäst att undvika att ta melatonin om du är gravid eller om du vill amma. Det har inte gjorts tillräckligt med forskning för att veta om det är säkert för dig och ditt barn.

Melatonin går över i bröstmjölk i små mängder och detta kan göra barnet mer sömnigt. Om du vill amma ska du först prata med en läkare eller barnmorska innan du tar melatonin.

8. Försiktighet vid användning av andra läkemedel

Vissa läkemedel och melatonin kan interferera med varandra och öka risken för biverkningar.

Vissa läkemedel kan öka eller minska de sömniga (sederande) effekterna av melatonin.

Blandning av melatonin med naturläkemedel och kosttillskott

Ta inga växtbaserade läkemedel som gör dig sömnig när du tar melatonin.

De kan öka de lugnande effekterna av ditt läkemedel och få dig att känna dig mycket mer sömnig.

9. Vanliga frågor

Hur fungerar melatonin?

Melatonin är ett naturligt hormon som produceras av tallkottkörteln (som finns i hjärnan). Det hjälper till att kontrollera din sömncykel.

Kroppen producerar melatonin strax efter att det blivit mörkt, med en topp under de tidiga morgontimmarna och en minskning under dagsljuset. Melatonin verkar på receptorer i din kropp för att uppmuntra till sömn.

Om du tar melatonintabletter ökar du kroppens naturliga tillgång till hormonet. Detta kan hjälpa dig att somna och förbättra kvaliteten på din sömn.

Hur lång tid tar det att verka?

Melatonin har en till två timmars verkningstid.

Hur länge ska jag ta det för att behandla sömnlöshet?

Du får vanligtvis melatonin utskrivet för 1-4 veckor.

I vissa fall kan det förskrivas i upp till 13 veckor.

Om du fortfarande har sömnproblem efter att ha avslutat din melatoninkur kan du försöka göra livsstilsförändringar som kan hjälpa till med sömnlöshet.

Sök läkare igen om dessa tips inte hjälper.

Hur fungerar melatonin vid jetlag?

Melatonin har godkänts som korttidsbehandling av jetlag hos vuxna.

Det finns vissa bevis för att melatonin gör dina symtom mindre allvarliga. Det kan också bidra till att minska återhämtningstiden efter en lång flygresa med en dag till en och en halv dag.

Jetlag kan vara vanligt efter en resa över 5 eller fler tidszoner i östlig riktning. Det stör din sömn, ditt tänkande och din matsmältning och kan göra dig irriterad och trött på dagtid.

Den vanliga dosen är en 3 mg tablett melatonin, men din läkare kan rekommendera 2 tabletter (6 mg) vid behov.

När du anländer till din destination ska du ta melatonin vid din normala läggdags (dock inte tidigare än kl. 22.00 och inte senare än kl. 04.00).

Du kan använda melatonin upp till 5 nätter i rad.

Kommer jag att sömnvandra med melatonin?

Melatonin har inte kopplats till sömngång.

Om detta händer dig, gå tillbaka till en läkare för att få råd.

Kan jag bli beroende av melatonin?

Melatonin rekommenderas vanligtvis endast för kortvariga sömnproblem. Om du tar det enligt ordinationen är det osannolikt att du blir beroende av det.

Be dock en läkare eller apotekare om råd om att sluta med melatonin om du har tagit det under en längre tid eller om du är orolig för att bli beroende av det.

De kan hjälpa dig att sluta med medicinen gradvis.

Kan jag köra bil eller cykla?

Kör inte bil, cykla inte och använd inte maskiner om melatonin gör dig sömnig, ger dig suddig syn eller gör dig yr, klumpig eller oförmögen att koncentrera dig eller fatta beslut.

Detta kan vara mer sannolikt när du börjar ta melatonin, men kan hända när som helst. Till exempel när du börjar med ett annat läkemedel.

Det är ett brott att köra bil om din förmåga att köra säkert påverkas. Det är ditt ansvar att avgöra om det är säkert att köra bil. Om du är tveksam får du inte köra bil.

På GOV.UK finns mer information om lagen om droger och bilkörning.

Prata med en läkare eller apotekare om du är osäker på om det är säkert för dig att köra när du tar melatonin.

Kommer det att påverka min fertilitet?

Det finns inga säkra bevis för att melatonin skulle minska fertiliteten hos vare sig män eller kvinnor.

Men prata med en apotekare eller läkare om du försöker bli gravid. De kanske vill se över din behandling.

Kommer det att påverka mitt preventivmedel?

Melatonin påverkar inte hur preventivmedel fungerar, inklusive kombinerade p-piller och akut preventivmedel.

Däremot kan dina melatoninnivåer öka när du tar kombinerade p-piller eller hormonell ersättningsterapi (HRT).

Tala med en läkare eller apotekare innan du tar melatonin om detta gäller dig.

Finns det någon mat eller dryck som jag måste undvika?

Drick inte drycker som innehåller koffein (inklusive kaffe, cola eller energidrycker) när du tar melatonin.

Koffein har motsatt effekt av melatonin och hindrar det från att fungera.

Kan jag dricka alkohol tillsammans med det?

Nej, drick inte alkohol när du tar melatonin.

Alkohol och melatonin tillsammans kan få dig att sova väldigt djupt, så att du inte andas ordentligt och kan ha svårt att vakna upp.

Kan jag köpa melatonintillskott i en hälsokostbutik?

Ja, du kan köpa det hos oss på Nutri.se

Kommer fritidsdroger att påverka det?

Om du använder cannabis, heroin eller metadon tillsammans med melatonin ökar läkemedlets sömnframkallande effekter. Du kan hamna i en mycket djup sömn och ha svårt att vakna upp.

Prata med en läkare om du tror att du kan komma att använda fritidsdroger medan du tar melatonin.

Kan livsstilsförändringar hjälpa mot sömnlöshet?

Det finns ett antal saker du kan göra för att hjälpa dig själv att övervinna sömnlöshet, till exempel:

  • Sätt upp regelbundna tider för att gå till sängs och vakna.
  • Slappna av före sänggåendet - prova att ta ett varmt bad eller lyssna på lugnande musik.
  • Använd tjocka gardiner eller rullgardiner, en ögonmask och öronproppar för att förhindra att du väcks av ljus och buller.
  • Undvik koffein, cigaretter (även e-cigaretter), alkohol, tunga måltider och motion några timmar innan du går till sängs.
  • Titta inte på tv och använd inte telefoner, surfplattor eller datorer precis innan du går och lägger dig.
  • Ta inte en tupplur under dagen.
  • Skriv en lista över dina bekymmer och idéer om hur du ska lösa dem innan du går och lägger dig, så att du kan glömma dem till morgonen.

Vissa människor tycker att sömntabletter som du kan köpa på apoteket är bra. Men dessa botar inte sömnlöshet och kan ha oönskade biverkningar.

Filter (16 produkter)
Aktiva filter

Kategorier Kategorier

Återställ den här gruppen

Märken Märken

Variationer Variationer

Pris Pris

105 kr - 300 kr

I lager I lager

Denna webbplats använder cookies. Genom att fortsätta surfa på webbplatsen godkänner du vår användning av cookies. 

Logga in

Megamenu

Din korg

Det finns inga fler varor i din varukorg