Muskelökare

Muskelökare för muskeluppbyggnad och starkare muskler

Muskelökare är en grupp av kosttillskott som ökar och förenklar muskeltillväxt. Muskelökare är en stor produktkategori och har varierande effekter. Om muskler ska växa måste vi använda muskelmassa för att skapa det vi förändrar. Gemensamt för alla muskelökare är att de ökar muskeluppbyggnaden, minskar muskelnedbrytningen eller både och. Några vanliga muskelökare inkluderar testosteronboosters, HMB och HICA.

Alla som tränar för att bli starkare eller bygga muskler kan använda muskelökare. muskelökare kan vanligtvis användas en gång om dagen, men produkttyperna kan variera. Läs produktinstruktionerna före användning. Det finns många olika muskelmassageapparater där ute. Se till att läsa produktens bruksanvisning innan du börjar använda den.

Muskelökare, vad är det?

Det finns många naturliga ämnen och ingredienser som stimulerar produktionen av endogena hormoner på olika sätt. Att ha bra hormonnivåer är avgörande och direkt avgörande för dina goda träningsresultat. Här hittar du kosttillskott som hjälper till att upprätthålla gynnsamma hormonnivåer eller stimulerar din kropps muskelbyggande mekanismer.

För att nå dina träningsmål och bygga muskler kan du ta kosttillskott. Muskelbulkande förhindrar överdriven nedbrytning av muskelmassa. Att minimera muskelnedbrytningen och öka muskeluppbyggnaden är särskilt viktigt under tyngdlyftning och styrketräning.

Hjälp kroppen att bygga muskler

När man bygger muskler är det viktigt att allt i kroppen är i sin ordning, hormonproduktion och testosteron är viktiga komponenter i muskelmassa och fettförbränning. Testosteron som är för lågt kan ökas med rätt kost eftersom kroppen behöver protein och kolhydrater för att bygga muskler. Muskler behöver energi och återhämtning för att börja muskeltillväxt. Andra faktorer som ålder, kön och träningsvanor spelar en viktig roll och du bör vara medveten om hur du bör träna för att få de resultat du önskar av din träning. Nutri har flera muskelbyggare för att accelerera muskelmassaökningar som kan påverka din träning, eller för de som bara vill ta sin träning till en helt ny nivå.

Varför behöver du få muskler?

Nutri har ett brett utbud av muskelmassageapparater med olika egenskaper för att uppnå dina unika träningsresultat på ett smidigt sätt. För att påskynda muskeltillväxten under träning är det bäst att använda kosttillskott som har många andra fördelar än att bara bygga muskelmassa. Det finns också färdiga serveringspåsar för enkel portabilitet. Muskeltillväxttillskott är ett utmärkt alternativ för alla som tränar, oavsett om du är nybörjare eller inte. I vårt sortiment hittar du allt du behöver för att öka muskelmassan och se resultat samtidigt utan att ändra din träningsrutin.

Underkategorier

Ashwagandha

Vilka är fördelarna med Ashwagandha?

Ashwagandha är en vintergrön buske som växer i Indien, Mellanöstern och delar av Afrika. Den har en lång historia av användning inom traditionell medicin.

I hundratals år har människor använt rötterna och den orangeröda frukten av ashwagandha för medicinska ändamål. Örten är också känd som indisk ginseng eller vinterkörsbär.

Namnet "ashwagandha" beskriver lukten av dess rot och betyder "som en häst". Per definition betyder ashwa häst.

Utövare använder denna ört som ett allmänt stärkande medel för att öka energin och minska stress och ångest. Vissa hävdar också att örten kan vara fördelaktig för vissa cancerformer, Alzheimers sjukdom och ångest.

Mer forskning är nödvändig; hittills har lovande studier om ashwagandhas hälsofördelar främst gjorts på djur.

Den här artikeln tar upp de traditionella användningarna av ashwagandha, hur man tar den och bevisen bakom dess eventuella hälsofördelar och risker.

Vad använder människor Ashwagandha till?

Ashwagandha är en viktig ört inom ayurvedisk medicin. Detta är ett av världens äldsta medicinska system och ett av Indiens hälsovårdssystem.

Inom ayurvedisk medicin anses ashwagandha vara en Rasayana. Det innebär att den hjälper till att upprätthålla ungdom, både mentalt och fysiskt.

Det finns vissa bevis för att örten kan ha neuroprotektiva och antiinflammatoriska effekter. Inflammation ligger till grund för många hälsotillstånd, och att minska inflammation kan skydda kroppen mot en rad olika tillstånd.

Många använder till exempel ashwagandha för att hjälpa till att behandla följande:

  • Stress
  • Ångest
  • Trötthet
  • Smärta
  • Hudproblem
  • Diabetes
  • Artrit
  • Epilepsi

Olika behandlingar använder sig av olika delar av växten, inklusive blad, frön och frukt.

Denna ört håller på att bli alltmer populär i västvärlden. Idag kan man köpa ashwagandha som ett tillskott i USA.

Vilka är dess hälsofördelar?

Vetenskapliga studier har föreslagit att ashwagandha kan vara fördelaktigt för ett antal tillstånd.

Med det sagt vet forskarna inte mycket om hur örten reagerar i människokroppen. De flesta studier hittills har använt sig av djur- eller cellmodeller, vilket innebär att forskarna inte vet om samma resultat kommer att uppstå hos människor.

Det finns vissa bevis som stöder användningen av ashwagandha för följande:

Stress och ångest

Ashwagandha kan ha en lugnande effekt på ångestsymtom jämfört med läkemedlet lorazepam, ett lugnande och ångestdämpande läkemedel.

En studie från 2000 föreslog att örten hade en jämförbar ångestdämpande effekt med lorazepam, vilket tyder på att ashwagandha kan vara lika effektivt för att minska ångest. Forskarna genomförde dock denna studie på möss, inte på människor.

I en studieTrusted Source från 2019 på människor fann forskarna att en daglig dos på 240 milligram (mg) ashwagandha signifikant minskade människors stressnivåer jämfört med placebo. Detta inkluderade minskade nivåer av kortisol, som är ett stresshormon.

I en annan studie från 2019Trusted Source på människor resulterade intag av 250 mg eller 600 mg ashwagandha per dag i lägre självrapporterade stressnivåer samt lägre kortisolnivåer.

Även om denna forskning är lovande behöver forskarna samla in mycket mer data innan de rekommenderar örten för att behandla ångest.

Artrit

Ashwagandha kan fungera som en smärtlindring genom att förhindra att smärtsignaler färdas längs det centrala nervsystemet. Den kan också ha vissa antiinflammatoriska egenskaper.

Av denna anledning har viss forskning visat att den är effektiv vid behandling av former av artrit, inklusive reumatoid artrit.

En liten studieTrusted Source från 2015 på 125 personer med ledvärk visade att örten har potential som behandlingsalternativ för reumatoid artrit.

Hälsa för hjärtat

Vissa människor använder ashwagandha för att öka sin hjärthälsa, bland annat:

  • Sänka högt blodtryck
  • Sänka högt kolesterol
  • Lindra bröstsmärta
  • Förebygga hjärtsjukdomar

Det finns dock lite forskning som stöder dessa fördelar.

En studieTrusted Source från 2015 på människor föreslog att ashwagandha-rotextrakt kunde förbättra en persons kardiorespiratoriska uthållighet, vilket skulle kunna förbättra hjärthälsan. Mer forskning är dock nödvändig.

Behandling av Alzheimers sjukdom

Enligt en översiktTrusted Source från 2011 har flera studier undersökt ashwagandhas förmåga att bromsa eller förhindra förlust av hjärnfunktion hos personer med neurodegenerativa tillstånd som Alzheimers sjukdom, Huntingtons sjukdom och Parkinsons sjukdom.

När dessa tillstånd fortskrider skadas delar av hjärnan och dess bindväv, vilket leder till förlust av minne och funktion. Den här granskningen tyder på att när möss och råttor får ashwagandha under de tidiga sjukdomsstadierna, kan det kanske ge skydd.

Cancer

Samma översikt från 2011Trusted Source beskriver också några lovande studier som visar att ashwagandha kan stoppa celltillväxten i vissa cancerformer. Detta inkluderar att minska lungtumörer i djurstudier.

Hur man tar ashwagandha

Doseringen av ashwagandha och hur folk använder den beror på vilket tillstånd de hoppas kunna behandla. Det finns ingen standarddosering baserad på moderna kliniska studier.

Olika studier har använt olika doser. Viss forskningTrusted Source föreslår att om man tar 250-600 mg per dag kan man minska stress. Andra studier har använt mycket högre doser.

Kapseldoser innehåller ofta mellan 250 och 1 500 mg ashwagandha. Örten finns i form av en kapsel, pulver och flytande extrakt.

I vissa fall kan det ge obehagliga biverkningar om man tar höga doser. Det är bäst att tala med en sjukvårdspersonal om säkerhet och dosering innan du tar nya växtbaserade kosttillskott, inklusive ashwagandha.

Finns det några biverkningar?

Människor kan vanligtvis tolerera ashwagandha i små till medelstora doser. Det har dock inte gjorts tillräckligt många långtidsstudier för att fullt ut undersöka eventuella biverkningar.

Att ta stora mängder ashwagandha kan leda tillTrusted Source matsmältningsstörningar, diarré, illamående och kräkningar. Detta kan bero på irritation av tarmslemhinnan.

Är det säkert?

Gravida kvinnor bör undvika att använda ashwagandha eftersom det kan orsaka lidande för fostret och för tidig förlossning.

Ett annat potentiellt problem med ayurvediska örter är att Food and Drug Administration (FDA) inte reglerar tillverkarna. Detta innebär att de inte hålls till samma standarder som läkemedelsföretag och livsmedelsproducenter.

Det är möjligt att örter innehåller föroreningar som tungmetaller, eller att de inte innehåller den egentliga örten alls. Människor bör se till att göra lite forskning om tillverkaren innan de köper någon produkt.

Enligt National Center for Complementary and Integrative HealthTrusted Source kan vissa ayurvediska produkter innehålla bly, kvicksilver och arsenik i halter som överstiger vad experter anser vara acceptabelt för människors dagliga intag.

Sammanfattning

Ashwagandha är en växtbaserad behandling inom ayurvedisk medicin. Vissa studier tyder på att ashwagandha kan ha en rad hälsofördelar, bland annat för att minska stress och ångest och förbättra artrit.

Gravida kvinnor och personer med redan existerande hälsotillstånd bör tala med sin läkare innan de använder ashwagandha.

Många av studierna hittills har varit små, utförts på djur eller haft brister i utformningen. Därför kan forskarna inte med säkerhet säga att det är en effektiv behandling. Mer arbete är nödvändigt.

Om en person väljer att använda denna ört som en del av en behandlingsplan bör hen se till att diskutera det med sin läkare först.

HMB
ZMA