Vad är bittermelon?

Bittermelon tillhör familjen Cucurbitaceae, som också är känd som kalebassfamiljen. Fördelarna med bittermelon är bland annat att den hjälper till att kontrollera blodsockret och hjälper till att bekämpa cancer, men biverkningarna kan vara matsmältningsbesvär och diarré.

Bittermelon

Bittermelon är en populär vinstock i tropikerna. Även om den äts över hela världen är den särskilt viktig i det asiatiska köket. Dess ätliga frukt, som också är rik på näringsämnen, har länge använts i de traditionella medicinska systemen i Indien och Kina.

Även om det finns många hälsofördelar med bittermelon är den mest känd för sin förmåga att kontrollera blodsocker- och kolesterolnivåer. Men denna frukt kan också ha vissa biverkningar när den äts i stora mängder, särskilt för dem som tar vissa typer av mediciner.

Grönsaker som pumpa, gurka, vattenmelon, melon, squash och zucchini tillhör också denna grupp. Det vetenskapliga namnet på bittermelon är Momordica charantia (MC). Runt om i världen är den känd under många andra namn, som t.ex:

  • Pare
  • Karela
  • Bittert äpple
  • Bitter kalebass
  • Balsampäron
  • Spetälska kalebass
  • Bitter gurka

Bittermelon är en tropisk växt och används ofta i Asien, Sydamerika och Östafrika. Som namnet antyder smakar frukten extremt bitter, särskilt när den är mogen och mogen. Frukten är avlång i formen samt gulgrön i färgen när den är omogen och gulorange när den är mogen.

Men dessa egenskaper kan skilja sig något från en sort av bittermelon till en annan. Medan den kinesiska sorten till exempel har ett slätt skal, har den indiska sorten en knölig konsistens.

Du kan äta bittermelon rå eller kokt eller göra ett koncentrerat extrakt av den. Det sistnämnda är det mest näringsrika och har flest hälsofördelar. Som man gör i det asiatiska köket kan du också använda dess omogna frukt som en grönsak och göra röror och många andra recept av den.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Vilka är näringsämnena i bittermelon?

Mängden och typerna av näringsämnen som du kan få från bittermelon beror på om du äter den rå eller tillagad. Det kommer också att bero på vilken del av växten du använder. Generellt sett finns det minst 32 aktiva kemikalier i denna frukt.

Du kan få följande näringsämnen genom att äta 1 kopp (130 gram) kokt bittermelon:

  • Kalorier: Kcal: 53,3 kcal.
  • Protein: 1,07 g
  • Totalt fett: 3,52 g
  • Kolhydrater: 5.45 g
  • Socker: 2,46 g
  • Fiber: 2,47 g

Bittermelon innehåller också dessa vitaminer, mineraler och antioxidanter:

  • Vitaminer: Vitaminer och mineraler. Bittermelon är en utmärkt källa till C-vitamin och innehåller cirka 41,5 g av detta vitamin i en kopp. Den innehåller också goda mängder folat, den naturliga formen av vitamin B9, som dina celler behöver för att växa och utvecklas.
  • Mineraler. Bitter kalebass är en bra källa till natrium, eftersom bara 1 kopp kan ge dig över 166 mg natrium. Den innehåller också dubbelt så mycket kalcium som spenat och dubbelt så mycket kalium som bananer.
  • Antioxidanter. Bittermelon innehåller stora mängder antioxidanter som kan hjälpa till att skydda dina celler från inflammation och oxidativ skada. Bland dem är de mest kraftfulla gallussyra, klorogensyra, katekin och epicatechin.

Vilka är hälsofördelarna med bittermelon?

Det finns många hälsofördelar med bittermelon. Här är några av de viktigaste:

Kontrollerar blodsockret

Bittera kalebass är mest känd för sin förmåga att kontrollera och sänka blodsockernivåerna. Studier visar att om man äter frukten rå, som ett torkat pulver eller i dess juiceform kan den hjälpa till att hantera diabetes. Detta beror på att extrakt från bittermelon vanligtvis har en liknande effekt som djurinsulin.

Det behövs fler högkvalitativa, människobaserade studier för att studera effekten av denna frukt på den allmänna diabetespopulationen. Så betrakta inte denna frukt som en ersättning för dina normala insulinmediciner om du är prediabetiker eller diabetiker.

Hjälper till att bekämpa cancer

Forskare har hittat ett stort antal cancerbekämpande kemikalier i bittermelon. Enligt vissa studier kan dess koncentrerade extrakt bekämpa cancerceller i livmodern, huden, benmärgen, bröstet och prostatakörteln. Observera att de flesta av dessa studier använde koncentrerat extrakt av bitterkålsmelon för sina experiment. Det är fortfarande oklart om det kan hjälpa till att behandla cancer om man äter normala mängder bitterkålskål.

Minskar risken för mikrobiella infektioner. Studier tyder på att bittermelon innehåller många bioaktiva kemikalier med antimikrobiella effekter. Dess fruktköttsextrakt kan hjälpa till att bekämpa infektioner orsakade av olika typer av bakterier, som E. coli, Heliobacter, Staphylococcus och Salmonella, för att nämna några. Forskare har också upptäckt några proteiner i bitterkålen som kan bekämpa HSV-1-, SINV- och HIV-virus.

Håller metaboliska störningar i schack

Olika bioaktiva fytokemikalier med stark antioxidantverksamhet har hittats i bitterkålspulpan. Dessa antioxidanter spelar en stor roll för att skydda dina celler från oxidativ stress. Med tiden kan detta leda till metaboliskt syndrom – ett tillstånd där blodsocker, blodtryck, kolesterol och kroppsfettnivåer når ohälsosamma nivåer.

Så genom att förebygga metaboliskt syndrom minskar bittermelon också din risk för hjärtsjukdomar, fetma och njurproblem.

Hur mycket bittermelon kan man äta per dag?

Om du planerar att lägga till bittermelon i din kost, se till att bara äta måttliga mängder per dag. Ät inte mer än 3 till 15 gram pulveriserad torkad frukt per dag. Om du dricker den som färsk juice ska du begränsa mängden till 100 till 200 ml per dag. Om du planerar att använda bitterkålsextrakt, håll dosen mellan 100 och 200 mg och ät det högst tre gånger om dagen.

Vilka är biverkningarna av bittermelon?

Bittermelon erbjuder många hälsofördelar när du äter den i de rekommenderade mängderna. Men den kan innebära vissa hälsorisker när den tas i stora mängder eller i form av kosttillskott.

De vanligaste biverkningarna av bittermelon är bland annat matsmältningsstörningar. Att dricka bittermelonjuice i flera dagar har till exempel visat sig orsaka matsmältningsbesvär och diarré. Detsamma gäller även för bitter gourd-extrakt. När det tas utöver den rekommenderade dosen kan det orsaka magsår och till och med allvarliga njurskador i extrema fall.

Vem bör inte äta bittermelon?

Även om bitter kalebass i allmänhet anses vara säker kan den innebära betydande risker för vissa grupper av människor. Dessa inkluderar:

  • Förväntande mödrar, ammande kvinnor och de som försöker bli gravida. Det saknas forskning om bittermelons långtidseffekter på växande människobarn. Enligt vissa djurstudier kan den till och med orsaka fosterskador.
  • De som tar cytokrom P450-substratläkemedel. Extraktet av bitterkalla är känt för att förhindra att detta läkemedel metaboliseras korrekt.
  • De som tar insulin eller diabetesläkemedel. Bittermeloner kan ytterligare förstärka effekten av insulin eller ditt föreskrivna läkemedel och därmed sänka ditt blodsocker till extrema nivåer.
  • De som tar läkemedel med P-glykoproteinsubstrat. Bittermelon kan öka toxicitetsnivåerna för sådana läkemedel.
  • Personer med fysisk svaghet. Våra kroppar kan känna sig särskilt svaga efter långvarig fasta, nyligen genomförda operationer eller efter att ha förlorat stora mängder blod. Du bör undvika att äta bitterkål i dessa situationer eftersom den kan sänka blodsockernivån och få dig att känna dig yr eller svimma.

Om du tillhör någon av dessa grupper ska du se till att prata med din läkare och följa deras råd innan du lägger till bittermelon i din kost.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Källa:

  1. American Journal of Health-System Pharmacy: ”Bitter melon (Momordica charantia): a review of efficacy and safety.”
  2. International Journal of Molecular Sciences: ”Recent Advances in Momordica charantia: Functional Components and Biological Activities.”
  3. Journal of Lipids: ”Beneficial Role of Bitter Melon Supplementation in Obesity and Related Complications in Metabolic Syndrome.”
  4. Memorial Sloan Kettering Cancer Center: ”Bitter Melon.”
  5. Natural Medicine Journal: ”Nutrient Profile: Bitter melon (Momordica charantia).”
  6. ScienceDirect: ”Bitter Gourd.”
  7. Tennessee State University: ”Bitter Melon Fact Sheet.”
  8. U.S. Department of Agriculture FoodData Central: ”Bitter melon, cooked.”
  9. Vepachedu Educational Foundation: ”Bitter Melon.”