Linfröolja kan minska inflammation och främja hjärtats och hudens hälsa.

Linfröolja tillverkas av malda och pressade linfrön. Påstådda fördelar med linfröolja är bland annat att sänka inflammation, förebygga hjärtsjukdomar och minska cancerrisken.

I den här artikeln diskuteras bevisen för dessa och andra möjliga hälsofördelar, tillsammans med biverkningar att vara medveten om och försiktighetsåtgärder att vidta när du tillsätter linfröolja till din kost.

Även känd som: Linolja, Linfröolja

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Vad används linfröolja till?

Linfröolja används för en rad olika hälsoproblem, bland annat för att minska inflammation och förebygga cancer. Den innehåller många aktiva föreningar som anses ge fördelar, (1) bland annat:

  • Omega-3-fettsyror
  • Hälsosamma proteiner som kan minska riskfaktorerna för hjärtsjukdomar.
  • Fibrer för att förebygga matsmältningsproblem och förstoppning.
  • Fenolföreningar (lignaner) som kan förebygga cancer.
  • Mineraler, inklusive kalcium och magnesium.

Här är några av de potentiella hälsofördelarna med linfröolja och bevis som stöder dessa påståenden.

Hälsofördelar med linfröolja

Minskar inflammation

Eftersom linfröolja innehåller omega-3-fettsyror kan den minska inflammation. En djurstudie som publicerades 2013 visade att linfröolja erbjöd imponerande inflammationsdämpande fördelar. Studier på människor har dock gett blandade resultat.1

En analys av flera studier på människor visade att linfrö innehöll föreningar som var användbara för att minska C-reaktivt protein (en inflammationsmarkör) hos vissa av studiedeltagarna.

Analysen tyder på att linfröolja kan påverka människor på olika sätt och att det därför behövs mer forskning för att fastställa dess effekter på inflammation i den allmänna befolkningen (2).

Linfröolja

Minskar cancerrisken

Linfröolja innehåller linoorbitider, föreningar som är kända för sina cancerbekämpande och antioxidativa egenskaper (3). Oljan är också en rik källa till dietära lignaner, eller föreningar som finns i växter och som har visat sig minska risken för bröstcancer (4).

Alfa-linolensyror (ALA) i linfröolja kan också bromsa tillväxten av cancerceller och till och med döda dem. Även om forskningen om ALA och minskad cancerrisk är lovande, är den mängd du skulle behöva ta för att det ska bli en användbar behandling överdriven. För mycket linfröolja innebär en risk för betydande biverkningar och komplikationer (3).3

Främjar hjärthälsa

Studier har visat att tillskott av linfröolja kan öka nivåerna av omega-3-fettsyror i kroppen, inklusive eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA).

EPA och DHA är viktiga föreningar för att främja ett friskt hjärta och förebygga hjärtsjukdomar. ALA omvandlas till EPA och DHA i kroppen, medan linfrö naturligt innehåller omega-3-fettsyror (1).

Förbättrar tarmhälsan

Linfröolja har laxerande egenskaper. I en studie av 50 hemodialyspatienter hjälpte ett dagligt tillskott av linfröolja till att lindra förstoppning (5).

En liten studie från 2012 av personer med irritabel tarm (IBS) visade att linfrön hjälpte till att minska IBS-symtom, inklusive förstoppning och diarré (6).

Förbättrar huden

ALA är en kraftfull antioxidant. Den marknadsförs ofta av kosmetikatillverkare som en ingrediens med ”anti-aging”-egenskaper.

Forskning visar att linfröolja kan bidra till att minska hudcellsinflammation och främja hudens förnyelse (7).

Hjälper till viktminskning

En rapport från 2012 i tidskriften Appetite visar att linfrötillskott kan bidra till att dämpa aptiten, vilket möjliggör minskat matintag och viktminskning (8). Man tror att de lösliga fibrerna (en typ av fiber som absorberar vatten i tarmen) i linfrö främjar en känsla av mättnad.

Minskar klimakteriebesvären

Det finns vissa bevis för att linfröolja kan hjälpa till med klimakteriebesvär. En studie från 2015 av 140 kvinnor i klimakteriet som använde linfröoljetillskott visade en minskning av värmevallningar och en ökning av livskvaliteten (9)  .

Möjliga biverkningar

När linfröolja tas i rätt doser och på kort sikt är den vanligtvis säker för de flesta vuxna. Stora doser kan orsaka diarré och lös avföring (10). Allergiska reaktioner är också möjliga (11).

En studie från 2010 i The American Journal of Clinical Nutrition tyder på att ALA kan öka risken för prostatacancer eller främja tumörtillväxt (12). Ytterligare forskning visar att ALA från animaliska livsmedel som innehåller mycket mättade fetter kan vara kopplat till prostatacancer.

Men ALA i sig kanske inte är boven i dramat. Andra ämnen i dessa livsmedel, t.ex. hormoner och bekämpningsmedel i kött, kan främja tumörtillväxt (13).

Mycket av denna forskning är dock spekulativ och annan forskning tyder på att linfrö faktiskt kan gynna mäns prostatahälsa (14).

Den som är orolig för linfröoljans effekter på prostatan bör kontrollera med sin vårdgivare innan han eller hon lägger till linfröolja i sin kost.

Det finns begränsade bevis för linfröoljans säkerhet när den appliceras lokalt på hud eller hår. I en liten studie av en lokal linfröoljegel har man dock funnit att den är säker och effektiv vid karpaltunnelsyndrom (15).

Kontraindikationer

Personer som inte bör använda linfröolja är bland annat:

  • Gravida kvinnor: Det kan ha negativa effekter under graviditet, inklusive en ökad risk för för tidig födsel (10).
  • Barn: Det har inte funnits tillräckligt med bevis för linfröoljans säkerhet när den tas av barn, även om det sannolikt är säkert för barn att konsumera små mängder linfrö.
  • Mammor som ammar: Det finns inte tillräckligt med tillförlitlig information om linfröoljans säkerhet för kvinnor som ammar(10).
  • Personer med blödningsstörningar: Det finns en viss debatt om huruvida linfröolja kan öka risken för blödningar. Om du har en blödningsstörning ska du prata med din vårdgivare innan du använder linfröolja i mat, i tilläggsform eller som lokal behandling.
  • Kirurgi: Linfröolja bör stoppas minst två veckor före operation och under hela den inledande återhämtningsperioden för att förhindra blödning (16).
  • Personer som tar blodkoagulerande läkemedel: Om du tar linfröolja tillsammans med läkemedel som bromsar blodkoagulationen (t.ex. aspirin, diklofenak eller warfarin) kan risken för blödningar och blåmärken öka (17).

Fråga din vårdgivare om ett tillskott av linfröolja är rätt för dig.

Dosering och preparat

Det finns inga standardiserade doseringsriktlinjer för linfröolja. Den rekommenderade doseringen varierar beroende på tillverkaren.

Linfröolja finns som en olja som används vid matberedning och i gelcaptillskott. Här är några sätt att använda den på:

  • Använd som salladsolja eller i kalla såser.
  • Tillsätt i juice, shakes eller smoothies.
  • Använd inte i röror eller vid bakning. När oljan utsätts för värme kan den bilda skadliga kemikalier (18).
  • Applicera den lokalt eller tillsätt den i din favorit hudkräm för att öka fukten i huden och förbättra hudens hälsa.
  • Applicera på håret för att främja tillväxt och glans.

Hur mycket linfröolja rekommenderas?

Liksom andra kosttillskott regleras linfröolja inte av FDA. Det betyder att det inte finns någon rekommenderad standarddos. Typiska tillverkarrekommendationer varierar från 720 mg till 1650 mg dagligen, men du bör alltid prata med din vårdgivare innan du lägger till ett nytt tillskott till din kost.

Du kan hitta linfröolja i den kylda avdelningen i din hälsokostbutik eller på butikshyllor. Vissa märken lägger till antioxidanter för att göra sina produkter lagringsbeständiga, vilket innebär att de inte behöver kylas förrän de öppnas.

När den väl har öppnats måste all linfröolja kylas.

Leta efter kallpressad olja som är förpackad i en ogenomskinlig flaska för att skydda den från ljuset. Oljan ska ha en klar eller gyllengul färg. Vissa oljor, så kallade oljor med hög halt av lignaner, innehåller partiklar av malet linfrö och kan se ut att ha smuts eller grus i sig, vilket är normalt.

Färsk linfröolja har en mild, nötaktig doft som påminner om solros- eller sesamfrön och smakar krispigt och milt nötaktigt. Olja som är grumlig, luktar fisk eller som stekt olja, eller har en bitter eller bränd smak är härsken och bör inte användas. Om du märker detta eller om produkten har passerat sitt utgångsdatum ska du slänga den.

Sammanfattning

Linfröolja, som tillverkas av malda linfrön, anses allmänt hjälpa till vid inflammation, klimakteriet, viktminskning, tarmhälsa, hjärthälsa och hudhälsa. Vetenskapen ger visst stöd för dessa påståenden, men linfrö är inte en mirakelkur för något tillstånd.

När linfröolja tas i rätt dos har den få biverkningar, men det finns begränsad forskning om dess säkerhet när den appliceras lokalt. Linfröolja kan tillsättas i juice, sallader eller smoothies samt i kroppskräm eller i håret.

Om du är gravid, ammar, har en kommande operation eller har en blödningsstörning bör du rådgöra med din vårdgivare innan du provar detta tillskott.

Sista ordet

Linfröolja har ett högt innehåll av omega-3-fettsyror och andra hälsosamma föreningar som visat sig ha en mängd olika hälsofördelar. Den mesta forskningen om detta har dock gjorts på djurmodeller, och studier på människor har varit begränsade.

Se till att tala med din vårdgivare innan du använder linfröolja för att säkerställa att det är lämpligt för dig.

Vanliga frågor

Hur kan jag undvika biverkningarna av linfröolja?

I små doser bör linfröolja inte ha några biverkningar. Om linfröolja tas i större mängder kan den dock ha en laxerande effekt.

Om du bestämmer dig för att komplettera med linfröolja bör du börja med bara lite för att se hur det påverkar din matsmältning. Öka sedan gradvis mängden du tar och håll utkik efter biverkningar.

Kan man laga mat med linfröolja?

Ja och nej. Linfröolja kan tillsättas i smoothies, användas i salladsdressingar eller droppas på grönsaker efter tillagning. Men du bör inte värma linfröolja, för då blir den härskande, förlorar många av sina näringsmässiga egenskaper och får en bitter smak.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Källa
  1. Goyal A, Sharma V, Upadhyay N, Gill S, Sihag M. Flax and flaxseed oil: an ancient medicine & modern functional foodJ Food Sci Technol. 2014;51(9):1633-53. doi:10.1007/s13197-013-1247-9
  2. Ren GY, Chen CY, Chen GC, et al. Effect of flaxseed intervention on inflammatory marker C-reactive protein: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trialsNutrients. 2016;8(3):136. doi:10.3390/nu8030136
  3. Okinyo-Owiti DP, Dong Q, Ling B, et al. Evaluating the cytotoxicity of flaxseed orbitides for potential cancer treatmentToxicol Rep. 2015;2:1014-1018. doi:10.1016/j.toxrep.2015.06.011
  4. Lowcock EC, Cotterchio M, Boucher BA. Consumption of flaxseed, a rich source of lignans, is associated with reduced breast cancer riskCancer Causes Control. 2013;24(4):813-6. doi:10.1007/s10552-013-0155-7
  5. Ramos CI, Andrade de Lima AF, Grilli DG, Cuppari L. The short-term effects of olive oil and flaxseed oil for the treatment of constipation in hemodialysis patientsJ Ren Nutr. 2015;25(1):50-6. doi:10.1053/j.jrn.2014.07.009
  6. Cockerell KM, Watkins ASM, Reeves LB, Goddard L, Lomer MCE. Effects of linseeds on the symptoms of irritable bowel syndrome: a pilot randomised controlled trialJ Hum Nutr Diet. 2012;25(5):435-443. doi:10.1111/j.1365-277X.2012.01263.x
  7. Styrczewska M, Kostyn A, Kulma A, et al. Flax fiber hydrophobic extract inhibits human skin cells inflammation and causes remodeling of extracellular matrix and wound closure activationBiomed Res Int. 2015;2015:862391. doi:10.1155/2015/862391
  8. Ibrügger S, Kristensen M, Mikkelsen MS, Astrup A. Flaxseed dietary fiber supplements for suppression of appetite and food intakeAppetite. 2012;58(2):490-5. doi:10.1016/j.appet.2011.12.024
  9. Cetisli NE, Saruhan A, Kivcak B. The effects of flaxseed on menopausal symptoms and quality of lifeHolist Nurs Pract. 2015;29(3):151-7. doi:10.1097/HNP.0000000000000085
  10. National Center for Complementary and Integrative Health. Flaxseed and flaxseed oil.
  11. O’Keefe A, Kapur S, Rex G, Watson W. Flax seed allergy in children: an emerging allergen? Allergy Asthma Clin Immunol. 2010; 6(Suppl 2):P6. doi:10.1186/1710-1492-6-S2-P6
  12. Ward HA, Kuhnle GG, Mulligan AA, Lentjes MA, Luben RN, Khaw K-T. Breast, colorectal, and prostate cancer risk in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-Norfolk in relation to phytoestrogen intake derived from an improved databaseAmerican Journal of Clinical Nutrition. 2010;91(2):440-448. doi:10.3945/ajcn.2009.28282
  13. Carleton AJ, Sievenpiper JL, De Souza R, McKeown-Eyssen G, Jenkins DJ. Case-control and prospective studies of dietary α-linolenic acid intake and prostate cancer risk: a meta-analysisBMJ Open. 2013;3(5). doi:10.1136/bmjopen-2012-002280
  14. Hackshaw-McGeagh LE, Perry RE, Leach VA, et al. A systematic review of dietary, nutritional, and physical activity interventions for the prevention of prostate cancer progression and mortalityCancer Causes Control. 2015;26(11):1521-50. doi:10.1007/s10552-015-0659-4
  15. Setayesh M, Sadeghifar AR, Nakhaee N, Kamalinejad M, Rezaeizadeh H. A topical gel from flax seed oil compared with hand splint in carpal tunnel syndrome: A randomized clinical trialJ Evid Based Complementary Altern Med. 2017;22(3):462-467. doi:10.1177/2156587216677822
  16. UW Medicine Anesthesiology and Pain Medicine. Medications to avoid before surgery.
  17. Harris WS. Fish oils and bleeding—where is the evidence? JAMA Intern Med. 2016;176(9):1405. doi:10.1001/jamainternmed.2016.3968
  18. Kajla P, Sharma A, Sood DR. Flaxseed–a potential functional food sourceJ Food Sci Technol. 2015;52(4):1857-71. doi:10.1007/s13197-014-1293-y