En viktig aminosyra för frisk hud, hår, naglar och mycket mer

Metionin är en essentiell aminosyra som finns i proteinfoderkällor och kosttillskott. Den är viktig för många funktioner i kroppen, bland annat för att bygga nya proteiner, skapa DNA och normal vävnadstillväxt och reparation (1).

Det finns ingen rekommenderad dos för metionintillskott, men du bör få i dig cirka 14 mg dagligen per kilo kroppsvikt från maten du äter.

Methionintillskott tas vanligen för att behandla olika infektioner och sjukdomar, men det finns begränsad vetenskaplig forskning som stöder dessa användningsområden. Methionin anses dock vara effektivt vid behandling av förgiftning av Tylenol (paracetamol) (1).

Det finns en viss oro för att methionintillskott kan orsaka mer skada än nytta, eftersom det har förknippats med olika biverkningar om man tar för mycket av det.

I den här artikeln kommer vi att utforska de evidensbaserade användningsområdena för metionin samt biverkningar, försiktighetsåtgärder, föreslagen dosering och livsmedelskällor för denna essentiella aminosyra.

metionin

Fakta om metionin som kosttillskott

  • Aktiva ingredienser: L-methionin
  • Alternativa namn: L-methionin, D-methionin, DL-methionin, L-2-amino-4-(metylthio)
  • Status: Laglig och säljs receptfritt.
  • Föreslagen dos: Det finns ingen standarddos för metionin.
  • Säkerhetsöverväganden: Methionin har potentiella biverkningar inklusive yrsel, magbesvär och sömnighet. Det är möjligt att överdosera metionin.

Användning av metionin

Methionin anses vara en essentiell aminosyra eftersom den måste konsumeras genom kosten. Våra kroppar kan inte producera den.

Det finns två typer av metionin; L-metionin (som är naturligt förekommande och vanligtvis finns i kosttillskott) och D-metionin. Båda innehåller samma kemiska sammansättning, men molekylerna är spegelbilder. En blandning av de två kallas DL-methionin.

Användning av kosttillskott bör individualiseras och granskas av en sjukvårdspersonal, t.ex. en registrerad dietist, apotekare eller läkare. Inget kosttillskott är avsett att behandla, bota eller förebygga en sjukdom.

Methionin kan vara fördelaktigt för olika hälsotillstånd. Många av dessa är dock inte väl understödda av vetenskapliga bevis.

Nedan följer en titt på några av de bättre underbyggda användningsområdena för metionin.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Överdosering av paracetamol

En av de främsta användningarna av metionin är vid behandling av en överdosering av paracetamol.

Acetaminophen, eller Tylenol, är ett vanligt, receptfritt smärtstillande medel. Om en person tar för mycket paracetamol behövs snabba åtgärder för att förhindra leverskador eller till och med eventuell död.

Oralt metionin som tas inom 10 timmar har använts vid behandling av överdosering av paracetamol (2). Metionin tros förhindra att biprodukterna från paracetamol skadar levern till följd av en överdosering av paracetamol.

Det bör dock påpekas att det finns andra behandlingsalternativ och att metionin kanske inte är det mest effektiva vid en överdosering av paracetamol.

Cancer

I en metaanalys från 2013 drogs slutsatsen att konsumtion av dietärt metionin kan vara förknippat med en minskad risk för tjocktarmscancer. Forskarna trodde att denna minskade risk kan bero på metionins roll i produktionen av S-adenosylmetionin (SAMe). Laboratorie- och djurstudier har visat att SAMe kan minska inflammation, hämma olika cancervägar och till och med orsaka cancercellsdöd (3).

Dessa resultat har dock inte alltid replikerats i studier som undersöker förhållandet mellan metionin och cancer. Faktum är att vissa studier har visat att en begränsning av metionin kan leda till en lägre risk för cancer.

I en översikt från 2020 konstaterades att metionin är en integrerad del av tillväxten i vissa typer av cancerceller. Enligt översynen ökar bevisen för att metioninrestriktion hämmar cancercellstillväxten. Det finns tankar på att metioninrestriktion skulle kunna användas som en del av cancerbehandlingen (4).

Det behövs fler studier på människor för att bekräfta om tillskott av metionin eller metioninrestriktion skulle vara fördelaktigt för att minska cancerrisken.

Leverskador

Methionin kan vara fördelaktigt vid leverskador, särskilt när det används tillsammans med andra behandlingar.

I en nyligen genomförd översikt som undersökte dess roll vid leverskador konstaterades att tillskott av metionin kan bidra till att minska risken för leverskador. Tillägg av metionin kan bidra till att öka nivåerna av S-adenosylmetionin (SAMe) som kan vara skyddande mot leverskador (5).

Dessa resultat kan dock vara kontroversiella. Och återigen behövs starkare forskning för att stödja detta påstående.

Parkinsons sjukdom

Det har föreslagits att metionin kan användas för att behandla Parkinsons sjukdom. Det enda bevis som stöder detta påstående kommer dock från ett laboratorium. Och även om vi kan lära oss av laboratoriestudier måste resultaten replikeras på människor.

I en sådan labbstudie visade sig metionin ge skyddseffekter mot utvecklingen av Parkinsons sjukdom. Forskarna drog slutsatsen att en metioninrik kost kan skydda åldrande neuroner från oxidativ stress och dysfunktion, två faktorer som kan leda till neurodegenerativa sjukdomar, som Parkinson (6).

Andra användningsområden

Methionin anses ha andra potentiella fördelar, bland annat (1):

  • Näring till hår, hud och naglar.
  • Fördröjning av cellåldrandet
  • Skyddar cellerna från föroreningar.
  • Hjälper till med absorptionen av andra näringsämnen, som selen och zink.
  • Hjälper till att avgifta tungmetaller som bly och kvicksilver.

Liksom många av de potentiella användningsområdena för metionin är forskningen som stöder dessa hälsopåståenden dock begränsad.

Vilka är biverkningarna av metionin?

Biverkningar är alltid möjliga när man tar kosttillskott, och metionin är inget undantag. Methioninbiverkningar kan vara vanliga eller allvarliga.

Vanliga biverkningar

Vanliga biverkningar i samband med metionin tenderar att vara milda (1).

  • Illamående
  • Kräkningar
  • Dåsighet
  • Irritabilitet

Det bästa sättet att undvika biverkningar så mycket som möjligt är att ta metionintillskott enligt anvisningarna. Ofta är biverkningarna mer sannolika när kosttillskott tas felaktigt eller om dosen är för hög.

Svåra biverkningar

I allmänhet anses metionin vara säkert. Men allvarliga biverkningar är möjliga om det tas felaktigt. Dessa kan innefatta blodtrycksförändringar, desorientering och takykardi, eller ökad hjärtfrekvens (7). Även om det är ytterst sällsynt är det möjligt att överdosera methionin.

Försiktighetsåtgärder

Methionin är kanske inte säkert för alla. Vissa befolkningsgrupper bör undvika att använda metionin eller åtminstone ha en diskussion med sin vårdgivare innan de tar det.

Personer med methylenetetrahydrofolatreduktas (MTHFR)-brist, en ärftlig sjukdom, bör undvika att använda metionin. Personer med MTHFR-brist kan inte omvandla homocystein, en potentiellt farlig förening, till metionin. För personer med MTHFR-brist kan intag av methionintillskott leda till att homocysteinnivåerna blir för höga (8).

På samma sätt bör personer med höga halter av homocystein i blodet undvika att använda metionintillskott. Hög homocysteinhalt i blodet kan leda till hjärtsjukdomar och andra komplikationer (9).

Det har också föreslagits att metionin skulle kunna förvärra schizofreni för vissa personer. Även om forskningen som undersöker detta påstående inte är stark. En djurstudie korrelerade methioninanvändning med beteendemässiga reaktioner och symtom som liknar schizofreni (10).

Det finns inte tillräckligt med information för att veta om metionin är säkert för personer som är gravida eller ammar. Därför rekommenderas att det undviks under graviditet och amning.

För att bättre förstå dessa och andra försiktighetsåtgärder kan du prata med din vårdgivare om huruvida metionin är säkert för dig.

Dosering: Hur mycket metionin ska jag ta?

Tala alltid med en vårdgivare innan du tar ett tillskott för att säkerställa att tillskottet och doseringen är lämplig för dina individuella behov.

Det finns ingen standarddos för metionintillskott. Det finns dock ett rekommenderat dagligt intag av metionin från livsmedel och andra källor.

Det rekommenderade dagliga intaget (RDA) för vuxna för antingen metionin eller cystein (den andra svavelhaltiga aminosyran) är 14 mg/kg kroppsvikt. Med denna matematik skulle en person på 154 pund behöva 1,1 gram metionin eller cystein per dag. Du behöver denna mängd av antingen metionin eller cystein varje dag för att få allt svavel som din kropp behöver för att bygga upp viktiga proteiner (11).

Rätt dosering för dig kan bero på det tillstånd som behandlas samt andra faktorer som din ålder och ditt kön. Se till att prata med din vårdgivare om att använda metionin på ett säkert sätt.

Vad händer om jag tar för mycket metionin?

Om du tar för mycket metionin kan du uppleva toxicitet eller till och med en överdosering.

Methionintoxicitet kan orsaka allvarliga eller vanliga biverkningar. Det kan ske över tid med en uppbyggnad av metionin eller efter en enda stor dos metionin.

Vid normala doser anses metionin vara säkert att ta för de flesta människor. Enligt forskning kan dock metionin vara giftigt vid mycket höga doser. Om man tar för mycket metionin kan homocysteinnivåerna stiga, vilket kan leda till problem med hjärtfunktionen (12) .

Överdosering av metionin är extremt sällsynt men möjligt. I ett extremt fall fick en studiedeltagare av misstag en methionindos som var betydligt högre än vad den borde ha varit. Denna överdosering ledde till döden i detta fall (7).

Interaktioner

Interaktioner med metionin är inte väldokumenterade. Detta innebär att vi inte vet säkert om några mediciner eller kosttillskott interagerar negativt med metionin.

Oavsett detta är det alltid bäst att vara på den säkra sidan.

Du kan vara säker genom att noggrant läsa ingrediensförteckningen och näringsfaktapanelen på ett kosttillskott för att veta vilka ingredienser och hur mycket av varje ingrediens som ingår. Läs igenom denna tilläggsetikett tillsammans med din vårdgivare för att diskutera eventuella interaktioner med livsmedel, andra kosttillskott och mediciner.

Hur man förvarar methionin

Felaktig förvaring av methionintillskott kan leda till att det förstörs. Methionin bör förvaras på en sval, torr plats som inte är i direkt solljus. Det är bäst att förvara methionintillskott i den lufttäta behållaren som det kom i.

Methionintillskott ska kasseras när de når det utgångsdatum som anges på förpackningen.

På grund av risken för överdosering ska methionintillskott förvaras utom räckhåll för husdjur och små barn.

Liknande kosttillskott

Vissa kosttillskott kan fungera på samma sätt som metionin när det gäller potentiella fördelar. Dessa inkluderar:

  • Cystein är den enda andra aminosyran som innehåller svavel. På grund av detta kan det fungera på samma sätt som metionin. Om du har fått veta att du behöver mer svavel i din kost kan du kanske använda antingen metionin eller cystein för att göra det (11).
  • Methionin kan kanske hjälpa till att avlägsna bly från kroppen,1 något som chlorella också kan göra (13). Forskningen kring dessa påståenden är dock begränsad.
  • Liksom metionin kan folat vara ett användbart tillskott för personer med Parkinsons sjukdom. Studier har visat att Parkinsons sjukdomspatienter med folatbrist kan ha högre grad av kognitiv dysfunktion (14).

Prata med din vårdgivare om du är osäker på vilket tillskott som är bäst för dig.

Källor till metionin och vad du ska leta efter

I de flesta fall kan du få allt metionin du behöver från livsmedelskällor. Methionin finns I många olika typer av livsmedel, vilket gör det lätt att lägga till I din kost. Dessutom absorberas näringsämnen från livsmedel ofta bättre än när de kommer från kosttillskott.

Vissa personer kan dock behöva använda ett metionintillskott av olika hälsoskäl.

Livsmedelskällor för metionin

Methionin förekommer I många livsmedel. Det finns I både veganska och icke-veganska livsmedelskällor.

Livsmedelskällor för metionin är bland annat (15):

  • Ägg
  • Kyckling
  • Torsk
  • Nötkött
  • Fläskkött
  • Mjölk
  • Ris
  • Majs
  • Vete
  • Havre
  • Bönor
  • Blomkål

Som du kanske kan se är många av dessa livsmedel proteiner, vilket är logiskt eftersom metionin används för att skapa proteiner. Det har också föreslagits att tillagning av livsmedel som innehåller metionin vid höga temperaturer kan öka deras biotillgänglighet (15).

Typiskt sett kommer en välbalanserad kost som innehåller en mängd olika frukter, grönsaker, spannmål, hälsosamma fetter och magert protein att förse dig med allt metionin och andra näringsämnen som din kropp behöver.

Tillägg av metionin

Methionintillskott finns I kapselform. Du kan också hitta kosttillskott som innehåller metionin och andra näringsämnen, som olika aminosyror. Dessa brukar också säljas som kapslar.

Veganska versioner av metionintillskott finns tillgängliga. Om du är vegan eller vegetarian ska du se till att välja ett metionintillskott som är växtbaserat.

Det är bäst att välja ett metionintillskott som har certifierats av en tredje part som U.S. Pharmacopeia, NSF International eller Consumer Lab. Eftersom kosttillskott inte regleras av FDA är det mer sannolikt att de som har certifierats innehåller de ingredienser som de säger sig innehålla.

Sammanfattning

Metionin är en essentiell aminosyra, vilket innebär att vi måste konsumera den.

Metionin är en av endast två aminosyror som innehåller svavel och kan vara fördelaktigt för många hälsoproblem. Det saknas dock forskning som stöder de flesta av dessa hälsopåståenden.

Det finns få biverkningar i samband med att man tar metionin, men det är viktigt att vidta försiktighetsåtgärder när man använder det eftersom överdosering är möjlig.

Methionintillskott är inte rätt för alla, så prata med din sjukvård innan du börjar med methionintillskott för ytterligare information.

Vanliga frågor

Är metionin säkert för spädbarn och barn?

Methionin kan vara säkert för spädbarn och barn, men se till att rådgöra med ditt barns sjukvårdspersonal innan användning.

Biverkningar har inte rapporterats i studier som tittat på användning av metionin hos spädbarn och barn (12). Denna forskning är dock begränsad.

Vilka livsmedelskällor innehåller mest metionin?

Många livsmedel innehåller metionin, vilket gör det enkelt för dig att få i dig allt du behöver genom kosten.

Methionin finns i de största mängderna i animaliska livsmedel, som nötkött, fjäderfä, griskött, ägg och skaldjur. Det finns också i växtbaserade livsmedel som nötter, frön, soja, bönor och vissa grönsaker.

Behöver vegetarianer ta metionintillskott för att få tillräckligt med svavel i kosten?

Eftersom metionin finns i många växtbaserade livsmedel behöver vegetarianer inte nödvändigtvis ta metionintillskott för att få tillräckligt med svavel.

Om du är vegetarian (eller icke-vegetarian) bör du endast ta metionintillskott om din vårdgivare anvisar det. Ett metionintillskott kan vara nödvändigt vid brist, men det är sällsynt.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Källa
  1. PubChem. Methionine.
  2. Park BK, Dear JW, Antoine DJ. Paracetamol (acetaminophen) poisoningBMJ Clin Evid. 2015;2015:2101.
  3. Zhou ZY, Wan XY, Cao JW. Dietary methionine intake and risk of incident colorectal cancer: a meta-analysis of 8 prospective studies involving 431,029 participantsPLoS One. 2013;8(12):e83588. Published 2013 Dec 10. doi:10.1371/journal.pone.0083588.
  4. Wanders D, Hobson K, Ji X. Methionine Restriction and Cancer BiologyNutrients. 2020;12(3):684. Published 2020 Mar 3. doi:10.3390/nu12030684.
  5. Li Z, Wang F, Liang B, et al. Methionine metabolism in chronic liver diseases: an update on molecular mechanism and therapeutic implication. Signal Transduct Target Ther. 2020;5(1):280. Published 2020 Dec 4. doi:10.1038/s41392-020-00349-7.
  6. Catanesi M, Brandolini L, d’Angelo M, et al. L-Methionine Protects against Oxidative Stress and Mitochondrial Dysfunction in an In Vitro Model of Parkinson’s Disease. Antioxidants (Basel). 2021;10(9):1467. Published 2021 Sep 15. doi:10.3390/antiox10091467.
  7. Cottington EM, LaMantia C, Stabler SP, et al. Adverse event associated with methionine loading test: a case reportArterioscler Thromb Vasc Biol. 2002;22(6):1046-1050. doi:10.1161/01.atv.0000020400.25088.a7.
  8. NIH – National Library of Medicine – National Center for Biotechnology Information. Methylenetetrahydrofolate Reductase Deficiency.
  9. Medline Plus. Homocysteine Test.
  10. Wang L, Alachkar A, Sanathara N, Belluzzi JD, Wang Z, Civelli O. A Methionine-Induced Animal Model of Schizophrenia: Face and Predictive ValidityInt J Neuropsychopharmacol. 2015;18(12):pyv054. Published 2015 May 19. doi:10.1093/ijnp/pyv054.
  11. ME, Han B, . Are we getting enough sulfur in our diet?. Nutr Metab (Lond). 2007;4:24. doi:10.1186/1743-7075-4-24.
  12. Garlick PJ. Toxicity of methionine in humansJ Nutr. 2006;136(6 Suppl):1722S-1725S. doi:10.1093/jn/136.6.1722S.
  13. Zhai Q, Narbad A, Chen W. Dietary strategies for the treatment of cadmium and lead toxicityNutrients. 2015;7(1):552-571. Published 2015 Jan 14. doi:10.3390/nu7010552.
  14. Xie Y, Feng H, Peng S, Xiao J, Zhang J. Association of plasma homocysteine, vitamin B12 and folate levels with cognitive function in Parkinson’s disease: A meta-analysisNeurosci Lett. 2017;636:190-195. doi:10.1016/j.neulet.2016.11.007.
  15. Science Direct Topics. Methionine.