En mindre koncentrerad form av kalcium

Kalciumlaktat är ett kalciumsalt. Det är en mindre koncentrerad form av kalcium och verkar vara mindre biotillgängligt än andra former av kompletterande kalcium. Det innebär att det är mindre tillgängligt för att absorberas och användas av kroppen. Av denna anledning är kalciumlaktat inte den mest praktiska formen av oralt tilläggskalcium (1).

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Kalciumlaktat används ofta som livsmedelstillsats för att öka kalciuminnehållet i livsmedel, ersätta andra salter eller öka det totala pH-värdet (dvs. minska surheten) i livsmedlet.

I den här artikeln behandlas tillägget kalciumlaktat och vad forskningen säger om dess hälsofördelar. Den diskuterar också biverkningar, dosering och andra alternativ för kalciumtillskott.

Fakta om Kalciumlaktat som kosttillskott

Aktiv ingrediens: Aktivt ämne: Calcium

Status: Tillgänglig utan recept

Föreslagen dos: 200 mg till 1 000 mg, beroende på tillverkare.

Säkerhetsöverväganden: Höga kalciumnivåer kan orsaka njurproblem, inklusive njursten och dålig njurfunktion.

Användning av kalciumlaktat

Användning av kosttillskott bör vara individuellt anpassad och granskas av en sjukvårdspersonal, till exempel en registrerad dietist, apotekare eller läkare. Inget tillskott är avsett att behandla, bota eller förebygga sjukdomar.

Kalcium är det mest förekommande mineralet i kroppen. Det behövs för benhälsa och för hjärt-, muskel- och nervfunktion. I kroppen förblir kalciumnivåerna i blodet relativt jämna och oförändrade. Kalcium erhålls från kostkällor.

Förutom kalcium för benhälsan finns det ytterligare möjliga fördelar med tillskott av kalciumlaktat, bland annat fördelar för hjärthälsa, munhälsa och träningsprestanda.

kalciumlaktat

Hjärthälsa

I en äldre studie undersöktes effekten av kalciumlaktattillskott på kolesterol hos 43 personer med hyperlipidemi och tidigare viral inflammation i levern. Studiedeltagarna delades in i en testgrupp och en kontrollgrupp (placebo). Testgruppen fick kalciumlaktat och C-vitamin tre gånger om dagen i fyra veckor (2).

Efter fyra veckor fann man att testgruppen hade sänkt totalkolesterolnivåerna med 4 %. Dessutom orsakade tillskottet inga biverkningar. Det fanns dock inga statistiskt signifikanta förändringar av andra kolesterolmarkörer.

Den här studien är lovande för kalciumlaktattillskott på hjärthälsan. Den var dock liten och använde en relativt låg dos av kalciumlaktat. Ytterligare studier behövs för att validera kalciumlaktattillskottets roll i förhållande till hjärthälsa.

Munhälsa

I en studie undersöktes om tillsats av kalciumlaktat till xylitoltuggummi bidrar till att remineralisera skador på tandemaljen. Konstgjorda skador gjordes på emaljplattor av mänskliga extraherade tänder och bars av 10 frivilliga. Ytterligare 10 användes som kontroller och förvarades i en luftfuktare.

Studiedeltagarna bar emaljplattorna på ett av följande sätt:

  • Utan tuggummi
  • Med tuggummi som innehåller xylitol och kalciumlaktat.
  • Med tuggummi som endast innehåller xylitol.

De gjorde detta fyra gånger om dagen i två veckor.

Remineraliseringen visade sig vara större efter att ha tuggat tuggummi med xylitol och kalciumlaktat än i de andra grupperna. Detta fick forskarna att dra slutsatsen att det kan öka remineraliseringen av tandemaljytor.

I en studie från 2014 undersöktes förmågan hos en kalciumlaktatförsköljning att öka fluorskyddet mot erosion av tandemaljen. Forskarna fann att försköljningen följt av en fluoridsköljning signifikant minskade ytförlusten av emalj när den användes före en erosiv utmaning (3) .

Forskarna i en tidigare studie om kalciumlaktat före sköljning fann dock att det inte påverkade plackfluoridkoncentrationen nämnvärt under några som helst förhållanden (4).

De blandade resultaten och den lilla urvalsstorleken i dessa studier innebär att ytterligare forskning behövs innan kalciumlaktat kan rekommenderas för munhälsa.

Träningsprestanda

Forskare studerade effekterna av kalciumlaktat på upprepad högintensiv träningsprestanda. De mätte pH och bikarbonat i blodet hos fysiskt aktiva unga män vid flera tidsintervall efter intag av kalciumlaktat eller placebo.

Studien visade att både låg- och högdos tillskott av kalciumlaktat ökade pH och bikarbonat i blodet. Ökningen var dock inte tillräcklig för att förbättra upprepad högintensiv träningsprestation (5).

I en dubbelblind, placebokontrollerad studie från 2017 undersöktes effekten av långvarigt kalciumlaktattillskott på pH i blodet, bikarbonat och högintensiv intermittent träningsprestanda.

Kalciumlaktat, natriumbikarbonat eller placebo gavs till 18 idrottare fyra gånger om dagen under fem dagar. Forskarna drog slutsatsen att tillskott av kalciumlaktat inte förbättrade högintensiv intermittent prestation (6).

Dessa studier visar att kalciumlaktat kanske inte är fördelaktigt för träningsprestanda. Ytterligare studier kan hjälpa forskarna att förstå de blandade resultaten från tidigare, tidigare studier.

Kalciumbrist

Långvarig kalciumbrist kan orsaka osteoporos, en försvagning av benen som ökar risken för frakturer.

Vad orsakar kalciumbrist?

Din kropp kan inte själv tillverka kalcium. Om du inte får i dig tillräckligt med kalcium genom kosten tar kroppen det från skelettet för att upprätthålla lämpliga kalciumnivåer i resten av kroppen.

Kalciumbrist kan också uppstå när du inte får tillräckligt med D-vitamin eller magnesium eller när du tar vissa mediciner. Denna typ av allvarlig kalciumbrist kallas hypokalcemi. Den kan också orsakas av vissa medicinska tillstånd.

Grupper med risk för kalciumbrist

Vissa personer löper större risk att utveckla kalciumbrist. Till dessa hör bl.a. följande:

  • Personer i klimakteriet.
  • Personer som inte äter mjölkprodukter
  • Personer med ett sällsynt tillstånd som kallas hypoparatyreoidism.
  • Personer som inte får tillräckligt med magnesium eller D-vitamin.
  • Personer som tar bisfosfonater, protonpumpshämmare (PPI) eller kemoterapi.
  • Förståelse för D-vitaminbrist

Hur vet jag om jag har kalciumbrist?

Kalciumbrist har inte alltid symtom. För vissa människor kan ett brutet ben vara det första tecknet på osteoporos.

När kalciumbrist orsakar symtom kan de omfatta följande:

  • Svaghet eller trötthet
  • Torr hud och fläckvis håravfall.
  • Domningar eller stickningar
  • Muskelkramper eller muskelspasmer.
  • Huvudvärk
  • Onormal hjärtrytm
  • Nervositet eller ångest

Vilka är biverkningarna av kalciumlaktat?

I mindre doser verkar kalciumlaktat tolereras väl. Ett allmänt högt kalciumintag kan dock ge upphov till vissa biverkningar. Dessa inkluderar bland annat följande:

  • Förstoppning
  • Gas och uppblåsthet
  • Minskad absorption av järn och zink.

Försiktighetsåtgärder

Kalciumtillskott, som inte kommer från maten, kan öka risken för njursten.

Dosering: Hur mycket kalciumlaktat ska jag ta?

Vanliga doser varierar från 200 milligram (mg) upp till 1 000 mg beroende på märke och tillverkare.

Det kan vara svårt att fastställa den exakta mängden kalcium i kalciumtillskott, eftersom rent elementärt kalcium blandas med ett fyllmedel under tillverkningsprocessen. Kontrollera etiketten för att ta reda på hur mycket elementärt kalcium som tillhandahålls per piller.

I en 200 milligrams tablett av kalciumlaktat finns det cirka 26 milligram elementärt kalcium.

Rekommenderat kosttillskott för kalcium

Det rekommenderade kosttillskottet (RDA) för kalcium varierar beroende på ålder och kön. RDA omfattar ditt intag från alla källor, inklusive mat, dryck och kosttillskott:

  • 1 till 3 år: 700 milligram per dag.
  • 4-8 år: 1 000 milligram per dag.
  • 9-18 år: 1 300 milligram per dag.
  • Män mellan 19 och 70 år: 1 000 milligram per dag.
  • Kvinnor 19-50 år: 1 000 milligram per dag.
  • Kvinnor 51+ och män 71+: 1 200 milligram per dag.

Vad händer om jag tar för mycket kalciumlaktat?

Alltför höga nivåer av kalcium i blodet (hyperkalcemi) kan orsaka allvarliga biverkningar, som t.ex:

  • Dålig njurfunktion
  • Njursten
  • Höga nivåer av kalcium i urinen
  • Härdning av blodkärl och mjuk vävnad
  • Interaktioner

Kalciumtillskott kan interagera med vissa mediciner, inklusive antibiotika och sköldkörtelmedlet levotyroxin (7).

Det är viktigt att noggrant läsa ingrediensförteckningen och näringsfaktapanelen på ett kosttillskott för att veta vilka ingredienser och hur mycket av varje ingrediens som ingår. Läs igenom tilläggsetiketten tillsammans med din vårdgivare för att diskutera eventuella interaktioner med livsmedel, andra kosttillskott och mediciner.

Hur man förvarar kalciumlaktat

Förvara kalciumlaktat på en sval och torr plats i originalförpackningen.

Liknande kosttillskott

Kalciumlaktat är en av flera former av kalcium som finns som tillskott. Andra inkluderar:

  • Kalciumkarbonat
  • Kalciumcitrat
  • Kalciumglukonat

Kalciumlaktat innehåller endast 13 % elementärt kalcium, vilket innebär att du måste ta mer av det än de flesta andra former av kalcium (1).

Kosttillskott av kalciumkarbonat innehåller mycket mer kalcium, cirka 40 viktprocent. Dessa tillskott bör tas tillsammans med mat, eftersom din kropp använder magsyra för att absorbera dem.

Kalciumcitrattillskott är lättare för kroppen att ta upp och behöver inte tas med mat. Denna typ av kalcium rekommenderas för personer som tar PPI. Du måste ta mer kalciumcitrat för att uppfylla ditt rekommenderade dagliga intag eftersom dessa kosttillskott endast innehåller hälften så mycket elementärt kalcium som kalciumkarbonat.

Kalciumglukonat innehåller endast 9 % elementärt kalcium (1).

Vanliga frågor

Vilken är den bästa formen av kalcium att ta?

Vilket kalciumtillskott som är bäst för dig beror på dina preferenser samt dina medicinska behov. Kalciumkarbonat och kalciumcitrat är de som oftast rekommenderas. Kalciumkarbonat kan vara mer kostnadseffektivt, men det måste tas med mat. Kalciumcitrat behöver inte tas med mat och kan vara att föredra för personer som tar PPI.

Hur ska man ta kalcium för bästa absorption?

Kalcium är lättast för kroppen att ta upp från kostkällor som mejeriprodukter och bladgrönsaker. Om du tar kosttillskott är det bäst att ta mindre mängder på 500 mg eller mindre fördelat på två eller flera doser per dag.

Källor till kalciumlaktat och vad man ska leta efter

Det är alltid bäst att få sitt kalcium från kostkällor. Kalcium i livsmedel är mer biotillgängligt, vilket innebär att du tar upp mer kalcium från det du äter än från kosttillskott.

Livsmedelskällor för kalcium

Goda kostkällor för kalcium är bland annat:

  • Mejeriprodukter som mjölk, yoghurt och ost.
  • Mörka, gröna bladgrönsaker som spenat och grönkål.

Tänk på att du behöver D-vitamin för att hjälpa dig att ta upp kalcium. D-vitamin finns i några livsmedel som äggulor, men du kan också få det genom solexponering.

Kalciumlaktat som kosttillskott

Som kosttillskott finns kalciumlaktat oftast i form av tabletter, kapslar eller pulver.

Eftersom kosttillskott inte regleras noggrant av FDA, leta efter produkter som har certifierats av en tredje part för att garantera kvaliteten, till exempel U.S. Pharmacopeia (USP), NSF International eller Consumer Lab. Detta garanterar att ditt tillskott uppfyller specifika standarder för kvalitet och dosering.

Sammanfattning

Kalciumlaktat är en typ av kalciumtillskott. Det innehåller mindre elementärt kalcium än andra typer av kalciumtillskott och kan vara mindre biotillgängligt.

Kalciumlaktat kan tillsammans med andra typer av kalciumtillskott bidra till att stödja hjärt- och benhälsa. Det kan också bidra till att skydda mot förlust av tandemalj.

Att ta tillskott av kalciumlaktat kan hjälpa till att förebygga kalciumbrist och osteoporos, men andra tillskott som kalciumkarbonat och kalciumcitrat kan ge större fördelar vid lägre doser.

Sista ordet

I allmänhet rekommenderas inte tillskott av kalciumlaktat eftersom de innehåller mycket små mängder kalcium jämfört med andra former, som kalciumkarbonat och kalciumcitrat (8).

De flesta människor kan tillgodose sitt kalciumbehov enbart genom kosten, vilket är att föredra framför tillskott. Om möjligt kan deltagande i regelbunden fysisk aktivitet också bidra till att bygga upp och bibehålla starka ben (9).

Om du är orolig för osteoporos eller ditt kalciumintag kan du prata med din vårdgivare om huruvida kalciumtillskott är rätt för dig.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Källa
  1. Trailokya A, Srivastava A, Bhole M, Zalte N. Calcium and calcium saltsJ Assoc Physicians India. 2017;65(2):100-3.
  2. Andryskowski G, Chojnowska-Jezierska J, Broncel M, Barylski M, Banach M. Effect of calcium lactate supplementation on cholesterol concentration in patients with hyperlipidaemia and previous viral hepatitis: a preliminary reportCardiovasc J Afr. 2008;19(2):84-87.
  3. Turssi CP, Hara AT, Amaral FL, França FM, Basting RT. Calcium lactate pre-rinse increased fluoride protection against enamel erosion in a randomized controlled in situ trialJ Dent. 2014;42(5):534-539. doi:10.1016/j.jdent.2014.02.012
  4. Pessan JP, Sicca CM, de Souza TS, da Silva SM, Whitford GM, Buzalaf MA. Fluoride concentrations in dental plaque and saliva after the use of a fluoride dentifrice preceded by a calcium lactate rinseEur J Oral Sci. 2006;114(6):489-493. doi:10.1111/j.1600-0722.2006.00409.x
  5. Painelli Vde S, da Silva RP, de Oliveira OM Jr, et al. The effects of two different doses of calcium lactate on blood pH, bicarbonate, and repeated high-intensity exercise performanceInt J Sport Nutr Exerc Metab. 2014;24(3):286-295. doi:10.1123/ijsnem.2013-0191
  6. Oliveira LF, de Salles Painelli V, Nemezio K, et al. Chronic lactate supplementation does not improve blood buffering capacity and repeated high-intensity exerciseScand J Med Sci Sports. 2017;27(11):1231-1239. doi:10.1111/sms.12792
  7. Corliss J. Choosing a calcium supplement. Harvard Health Publishing, Harvard Medical School.
  8. Chiavacci A. All about calcium supplements. Brigham Health.
  9. NIH Osteoporosis and Related Bone Diseases National Resource Center. Exercise for your bone health.