Denna flavonoid finns i många växter och livsmedel – har den hälsofördelar?

Quercetin, ett växtpigment, sägs ha antioxidativa och antiinflammatoriska fördelar. Denna kemiska förening (flavonoid) finns naturligt i livsmedel som äpplen, lök, te, bär och rött vin samt i örter som ginkgo biloba och johannesört. Den finns också i form av kosttillskott (1).

Quercetin

I den här artikeln diskuteras de potentiella användningsområdena för quercetin. Den behandlar också riskfaktorer och biverkningar av att ta quercetin.

Fakta om quercetin som kosttillskott

  • Aktiva ingredienser: Flavonoider (1)
  • Alternativa namn: Polyfenoliska flavonoider(1)
  • Status: Ej federalt reglerad av FDA.
  • Föreslagen dosering: Upp till 1 gram dagligen i 12 veckor (2).
  • Säkerhetsöverväganden: Gravida eller ammande personer, barn och personer med njurproblem bör inte konsumera (3).

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Användning av Quercetin

Användning av kosttillskott bör individualiseras och granskas av en sjukvårdspersonal, till exempel en registrerad dietist-nutritionist, apotekare eller läkare. Inget tillskott är avsett att behandla, bota eller förebygga en sjukdom.

Forskningen om de potentiella hälsofördelarna med quercetin är begränsad. Även om quercetin har studerats i laboratorie- och djurstudier för hälsotillstånd (t.ex. hjärtsjukdomar, cancer, artrit, blåsinfektioner, allergier) finns det INTE tillräckliga bevis för att stödja dess användning för något av dessa tillstånd på grund av bristen på forskning på människor (2). Det finns inte tillräckliga bevis för att stödja användning av quercetin för COVID-19 (1). Det finns få bevis för att det minskar trötthet eller förbättrar träningsförmågan om man tar quercetin genom munnen före träning.4 Det behövs mer forskning, eftersom det har publicerats få väldesignade, placebokontrollerade, peer-reviewed människor.

Vilka är biverkningarna av quercetin?

Att konsumera ett tillskott som quercetin kan ha potentiella biverkningar. Dessa biverkningar kan vara vanliga eller allvarliga.

Quercetin tolereras i allmänhet väl när det används i lämpliga mängder. Några möjliga biverkningar av quercetin är (5):

  • Prickningar i armar och ben
  • Upprörd mage
  • Huvudvärk

Kontrollera med din vårdgivare innan du tar quercetin. Se till att nämna alla mediciner du tar och alla sjukdomar du har.

Försiktighetsåtgärder

Gravida eller ammande personer, barn och personer med njurproblem bör inte ta quercetin i någon form eftersom det inte har gjorts tillräckligt med forskning på dessa populationer (1).

Dosering: Hur mycket quercetin ska jag ta?

Tala alltid med en vårdgivare innan du tar ett tillskott för att säkerställa att tillskottet och doseringen är lämplig för dina individuella behov.

Med medicinsk övervakning har quercetin använts på ett säkert sätt i mängder upp till 1 gram dagligen i 12 veckor.1 Det finns inte tillräckligt med bevis för att veta om det är säkert vid långvarig användning.

Vad händer om jag tar för mycket quercetin?

Som en allmän riktlinje ska du aldrig ta mer än tillverkarens rekommenderade dosering. Om du upplever biverkningar av något slag ska du sluta ta quercetin och kontakta din vårdgivare.

Mediciner

Forskning har visat att nedanstående mediciner interagerar med quercetin och finns dokumenterade på MedlinePlus (1):

  • Antibiotika (kinolonantibiotika)
  • Cyklosporin (Neoral, Sandimmune)
  • Diklofenak (Volarten)
  • Losartan (Cozaar)
  • Midazolam (Versed)
  • Mitoxantron
  • Pravastatin (Pravachol)
  • Prazosin (Minipress)
  • Quetiapin (Seroquel)
  • Sulfasazin (Azulfidin)
  • Warfarin (Coumadin)
  • Mediciner mot diabetes
  • Läkemedel mot högt blodtryck
  • Läkemedel som förflyttas av pumpar i cellerna (substrat för Organic Anion Transporter (1))
  • Läkemedel som förändras av levern (Cytokrom P450-substrat)

Örter och kosttillskott

Örter och kosttillskott som kan sänka blodtrycket (t.ex. andrographis, kaseinpeptider, L-arginin, niacin och brännässla).

Örter och kosttillskott som kan sänka blodtrycket (t.ex. aloe, bittermelon, cassia kanel, krom och kaktus).

Det är viktigt att noggrant läsa ingrediensförteckningen och näringsfaktapanelen på ett kosttillskott för att veta vilka ingredienser och hur mycket av varje ingrediens som ingår. Läs igenom denna tilläggsetikett tillsammans med din vårdgivare för att diskutera eventuella interaktioner med livsmedel, andra kosttillskott och mediciner.

Hur man förvarar Quercetin

Förvara quercetin enligt tillverkarens anvisningar på förpackningen. Kassera enligt vad som anges på förpackningen.

Vanliga frågor & svar

Vem bör inte ta quercetin?

Gravida eller ammande personer, barn och personer med njurproblem bör inte ta quercetin (6).

Finns det några livsmedel som innehåller quercetin?

Ja, det finns i lök, äpplen, svart te, grönt te, bovete, citrusfrukter, röda druvor, körsbär och hallon (6).

Vilka är hälsofördelarna med quercetin?

Mer forskning behövs för att fastställa de exakta hälsofördelarna med quercetin.

Källor till quercetin

Livsmedelskällor för quercetin

Quercetin finns i lök, äpplen, svart te, grönt te, bovete-te, citrusfrukter, röda druvor, körsbär och hallon (6).

Kosttillskott av quercetin

Quercetin kan ofta köpas på nätet eller i hälsokostbutiker.

När man tar quercetin i tilläggsform kan det vara fördelaktigt att välja en produkt som också innehåller papain och/eller bromelain. Dessa är växtbaserade enzymer (fruktextrakt) som visat sig öka tarmens absorption av quercetin (7).

Det är viktigt att notera att kosttillskott inte regleras i USA. I vissa fall kan en produkt vara förorenad eller innehålla andra produkter än de som anges på etiketten. Kom ihåg att det är olagligt för alla företag att marknadsföra en kosttillskottsprodukt som en behandling eller botemedel mot en specifik sjukdom.

Sammanfattning

Quercetin är en växtkemikalie som finns naturligt i vissa livsmedel och drycker, som äpplen och te. Man tror att den kan hjälpa till att gynna vissa hälsotillstånd, men det behövs mer forskning innan man tar quercetin för något hälsotillstånd i dagsläget.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Källa:

  1. MedlinePlus. Quercetin.
  2. MedlinePlus. Quercetin.
  3. MedlinePlus. Quercetin.
  4. National Institute of Health Dietary Supplements Fact Sheets. Dietary Supplements for Exercise and Athletic Performance.
  5. National Institute of Health Dietary Supplements Fact Sheets. Dietary Supplements for Exercise and Athletic Performance.
  6. MedlinePlus. Quercetin.
  7. Memorial Sloan Kettering Cancer Center. Quercetin.