Antocyaniner är en typ av pigment som finns i växter och som anses ge hälsofördelar. De tillhör en klass av föreningar som kallas flavonoider och som har antioxidativa effekter. Det innebär att de bekämpar instabila molekyler, så kallade fria radikaler, som skadar celler och ökar risken för vissa sjukdomar.

Vissa hävdar att antocyaniner också kan stärka immunförsvaret och hjälpa till att bekämpa inflammation, hjärtsjukdomar, virusinfektioner och till och med cancer.

Anthocyaniner

Kostkällor för antocyaniner

Den här artikeln listar kostkällor för antocyaniner och de typer av hälsotillstånd som antocyaniner tros kunna behandla. Den väger också de aktuella bevisen så att du kan göra ett välgrundat val om din kost eller användningen av antocyanintillskott.

Var finns antocyaniner?

Antocyaniner är vattenlösliga pigment som inte bara ger vissa växter sin färg utan också skyddar växterna mot extrema temperaturer.

Bland de växter som är särskilt rika på antocyaniner finns:1

  • Acai-bär
  • Svarta bönor
  • Björnbär
  • Svarta hallon
  • Svart ris
  • Svarta sojabönor
  • Blåbär
  • Blå majs
  • Concord-druvor
  • Tranbär
  • Aubergine (skal)
  • Plommon (skal)
  • Granatäpple
  • Rödkål
  • Röda vinbär
  • Röd lök
  • Körsbär
  • Tomater

Du kan också köpa kosttillskott som är rika på antocyanin, till exempel extrakt av vinbär, blåbärsextrakt, blåbärsextrakt, blåbärsextrakt och extrakt av svarta hallon.

Sammanfattning

Frukt, grönsaker, bönor och spannmål som är svarta, lila, blå eller djupt röda är generellt sett rika på antocyaniner. Du kan också köpa bärbaserade, antocyaninrika kosttillskott.

Vad används antocyaniner till?

Inom örtmedicinen anses anthocyaninrika livsmedel behandla eller förebygga ett antal orelaterade hälsotillstånd, bland annat:2

  • Alzheimers sjukdom
  • Förkylning, influensa och andra virusinfektioner.
  • Förstorad prostata
  • Ögonsjukdomar som diabetisk retinopati och glaukom.
  • Fettlever sjukdom
  • Högt kolesterol
  • Hjärtsjukdomar
  • Högt blodtryck
  • Parkinsons sjukdom
  • Stroke
  • Urinvägsinfektioner

Andra hävdar att antocyaniner kan bidra till att förebygga bröstcancer, tjocktarmscancer, levercancer, lungcancer, äggstockscancer, prostatacancer, hudcancer och andra typer av cancer.2

Även om det står klart att anthocyaninrika livsmedel spelar en roll för en god kosthållning är det fortfarande oklart om de kan förebygga eller behandla något hälsotillstånd. Även när det finns bevis för att antocyaniner är fördelaktiga, t.ex. minskad risk för hjärtsjukdomar, är det oklart hur mycket som behövs för att det ska anses vara ”förebyggande”. Bevisen är fortfarande bristfälliga.

Här är en titt på vad en del av forskningen säger:

Hjärtsjukdomar

Antocyaniner kan minska risken för hjärtsjukdomar, enligt en översikt från 2010 som publicerades i Nutrition Reviews. Enligt författarna till rapporten verkar antocyaniner sänka kolesterol- och blodsockernivåerna som bidrar till hjärtsjukdomar. De verkar också motverka oxidativ stress (skador orsakade av fria radikaler) som spelar en roll vid hjärtsjukdomar.3

Anthocyaninrika livsmedel kan också bidra till att förebygga högt blodtryck, en viktig riskfaktor för hjärtsjukdomar, enligt en studie från 2011 i American Journal of Clinical Nutrition.4

Bröstcancer

Antocyaniner kan bidra till att förebygga bröstcancer, enligt en studie som publicerades i Phytotherapy Research 2010. I en serie experiment i provrör visade forskarna att antocyaniner extraherade från blåbär hjälpte till att hämma tillväxten av bröstcancerceller.5

Trots fynden finns det inga bevis för att det skulle göra detsamma om man äter anthocyaninrika livsmedel eller tar anthocyaninrika kosttillskott. Ytterligare forskning behövs.

Sammanfattning

Även om antocyaninrika livsmedel anses vara ”hjärtfriska” finns det få bevis för att de aktivt kan behandla eller förebygga något hälsotillstånd. Detta gäller särskilt när det gäller antocyaniner och förebyggande av cancer.

Att tänka på

Att få i sig anthocyaninrika frukter och grönsaker kan bidra till att öka din allmänna hälsa genom att leverera bra näring. Livsmedel som är rika på antocyaniner, som bär, är bra för nästan vilken diet som helst eftersom de är rika inte bara på antioxidanter utan även på vitaminer, fibrer och viktiga mineraler.

Med det sagt har forskare ännu inte fastställt om det kan hjälpa till att behandla eller förebygga något hälsotillstånd om man tar höga koncentrationer av antocyaniner som kosttillskott.

Tänk också på att det inte har fastställts om kosttillskott är säkra för barn, gravida eller ammande personer eller personer med medicinska tillstånd.

Oavsett hälsopåståendena erbjuder anthocyaninrika frukter, grönsaker, bönor och spannmål bra näring. Det har ännu inte bevisats om antocyanintillskott ger några hälsofördelar.

Sammanfattning

Antocyaniner är pigment som finns i vissa växter och som ger dem sin svarta, lila, blå eller röda färg. Antocyaniner är rika på antioxidanter och anses vara antiinflammatoriska och bidra till att stärka immunförsvaret.

På grund av detta används anthocyaninrika livsmedel och kosttillskott ofta inom örtmedicinen för att behandla en mängd orelaterade hälsotillstånd. Dessa inkluderar förkylning, influensa, hjärtsjukdomar, stroke, urinvägsinfektioner, Alzheimers sjukdom och till och med cancer. Bevisen som stöder dessa påståenden är i allmänhet bristfälliga.

Trots hälsopåståendena är antocyaninrika livsmedel näringsrika och en utmärkt del av en välbalanserad kost. Det är ännu inte klart om antocyanintillskott ger några fördelar.

Sista ordet

Om du funderar på att ta ett antocyanintillskott ska du först prata med din vårdgivare. Att själv behandla ett medicinskt tillstånd och undvika eller fördröja standardvård kan få allvarliga konsekvenser. Kom ihåg att ”naturligt” inte alltid betyder säkert.

Källa:

  1. Lin BW, Gong CC, Song HF, Cui YY. Effects of anthocyanins on the prevention and treatment of cancerBr J Pharmacol. 2017;174(11):1226–1243. doi:10.1111/bph.13627
  2. Liu J, Zhou H, Song L, et al. Anthocyanins: promising natural products with diverse pharmacological activitiesMolecules. 2021 Jul;26(13):3807. doi:10.3390/molecules26133807
  3. Basu A, Rhone M, Lyons TJ. Berries: emerging impact on cardiovascular healthNutr Rev. 2010;68(3):168–177. doi:10.1111/j.1753-4887.2010.00273.x
  4. Cassidy A, O’Reilly ÉJ, Kay C, et al. Habitual intake of flavonoid subclasses and incident hypertension in adultsAm J Clin Nutr. 2011;93(2):338–347. doi:10.3945/ajcn.110.006783
  5. Faria A, Pestana D, Teixeira D, De freitas V, Mateus N, Calhau C. Blueberry anthocyanins and pyruvic acid adducts: anticancer properties in breast cancer cell lines. Phytother Res. 2010;24(12):1862-9. doi:10.1002/ptr.3213