Tocotrienoler är kemikalier i E-vitaminfamiljen. Till skillnad från andra former av E-vitamin är tokotrienoler mindre vanligt förekommande i naturen. Det mesta av den mat vi äter innehåller tokoferoler i stället för tokotrienoler, men flera typer av vegetabiliska oljor, som palmolja, innehåller stora mängder tokotrienoler.

De flesta E-vitamintillskott innehåller tokoferoler och inte tokotrienoler. Studier tyder också på att tokotrienol är en mer potent form av E-vitamin än tokoferol. Forskning visar också att tokotrienol har många hälsofördelar.

Vad används tokotrienol till?

Tocotrienol

Forskning tyder på att tokotrienoler är kraftfulla antioxidanter som kan bekämpa inflammation i kroppen. Denna antiinflammatoriska effekt kan ha flera potentiella fördelar, bland annat:

  • Skydd av hjärnceller: Vissa studier tyder på att tokotrienol har neuroprotektiva effekter (1). Tokotrienol kan också spela en roll i kampen mot Parkinsons sjukdom (2).
  • Minskad cancerrisk: Det finns bevis för att tokotrienoler kan minska cancerrisken genom att förhindra skador orsakade av fria radikaler. Forskning tyder på att tokotrienoler kan bidra till att bekämpa en rad olika cancerformer, bland annat tjocktarms-, prostata-, lung-, mag-, hud- och levercancer (2)
  • Bättre hjärthälsa: Tocotrienoler kan förebygga hjärtskadlig inflammation och bidra till att sänka kolesterolnivåerna (2).
  • Immunstärkande effekter: Djurstudier tyder på en möjlig koppling mellan tokotrienoler och förbättrad immunfunktion (2).
  • Fördelar mot åldrande: En studie från 2007 visade att användning av en fuktgivande lotion med tokotrienoler bidrog till att minska rynkor och fina linjer och ökade hudens fukthalt avsevärt. Det krävs dock mer forskning för att bekräfta kopplingen mellan tokotrienoler och anti-aging (3).
  • Förebyggande av håravfall: En liten studie från 2010 tyder på att tillskott av tokotrienoler kan hjälpa till mot vissa typer av håravfall (4).

Mer forskning

På det hela taget är forskningen om tokotrienoler lovande, men det behövs mer forskning för att fullt ut förstå de potentiella hälsofördelarna med denna form av E-vitamin.

Möjliga biverkningar

Forskare har inte funnit några anmärkningsvärda biverkningar relaterade till användning av tokotrienoler. Med det sagt är det bäst att vara försiktig och undvika att ta för mycket. Prata med din vårdgivare om du överväger att komplettera med tokotrienoler.

Det finns lite forskning om topisk applicering av tokotrienoler, men vad forskarna vet hittills tyder på att det är säkert att applicera tokotrienol-infunderade produkter på huden. Som med alla hudvårdsprodukter finns det dock en risk för hudirritation.

Vid normala doser finns det inga bevis för att tokotrienoler interagerar med några läkemedel. Du bör dock fortfarande prata med din vårdgivare innan du provar detta tillskott. Höga mängder tokotrienoler kan interferera med mediciner som warfarin, aspirin, ciklosporin och tamoxifen (5).

Dosering och beredning

Det rekommenderade genomsnittliga dagliga intaget av E-vitamin för vuxna är 15 milligram (mg) per dag.6 Att ta högre mängder i tillskottsform kan ge negativa effekter. Enligt National Institute of Health (NIH) kan för mycket E-vitamin öka risken för inre blödningar. NIH varnar för att ta mer än 1 000 mg per dag (6).

För de flesta människor bör det inte orsaka några problem att få i sig E-vitamin via livsmedel. Om du tar ett tillskott och får i dig gott om E-vitamin via kosten kan du ta för mycket, även om du tar den rekommenderade dosen på tillskottsflaskan (6).

Källor till tokotrienoler

Du kan få i dig tokotrienoler genom din kost. De finns dock i färre allmänt tillgängliga livsmedel än tokoferoler. Du kan också ta tokotrienol i tilläggsform. Tocotrienol E-vitamin kan dock vara svårare att hitta än tillskott av tokoferol och blandade tokoferoler.

När du köper ett E-vitamintillskott eller en multivitamin som innehåller E-vitamin ska du alltid kontrollera doseringen. Undvik produkter som ger mycket höga doser av E-vitamin.

Naturligt producerat E-vitamin är vanligtvis märkt som d-alfa-tokoferol. Laboratorietillverkat E-vitamin kommer att visas som dl-alfa-tokoferol. Tocotrienoler är mindre tillgängliga i form av kosttillskott än andra former av E-vitamin (6).

När du köper kosttillskott bör du kontrollera om det finns oberoende tredjepartstestmärken som NSF International, ConsumerLab eller Pharmacopeia. Undvik dessutom produkter med märkning som påstår att de botar eller behandlar en viss sjukdom.

Vanliga frågor

Varför är det svårt att hitta E-vitamin med tokotrienoler?

Tocotrienoler är inte lätta att hitta i tilläggsform. Det är möjligt att kostnaden spelar in. Det finns också begränsad forskning om tokotrienoler jämfört med andra former av E-vitamin (7).

Vilka är några livsmedelskällor för tokotrienoler?

Precis som med de flesta vitaminer är det bästa sättet att få i sig dem via livsmedelskällor. Tocotrienoler är lite svårare att få i sig via kosten än tokoferoler eftersom de främst finns i vegetabiliska oljor. Växtoljekällor av tokotrienoler är bland annat:

  • Björktornsbär
  • Majs (majs)
  • Linfrö
  • Hasselnöt
  • Grapefruktfrö
  • Havre
  • Oliv
  • Vallmofrö
  • Råg
  • Solros

Sista ordet

Vi har fortfarande inte tillräckligt med information för att bekräfta att tokotrienoler är bättre än tokoferoler. Studierna är lovande, men det betyder inte att du ska bortse från andra former av E-vitamin. Det finns gott om livsmedel med hög halt av tokoferoler som kan hjälpa dig att uppfylla ditt dagliga behov av E-vitamin.

Prata alltid med din vårdgivare innan du tar kosttillskott som E-vitamin. De kan ge dig råd om eventuella interaktioner med mediciner du tar och låta dig veta vilken dos som är rätt för dina behov. De kan till och med rekommendera att du inte tar tillskott om du får i dig tillräckligt med E-vitamin genom kosten.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Källa
  1. Selvaraju TR, Khaza’ai H, Vidyadaran S, Abd Mutalib MS, Vasudevan R. The neuroprotective effects of tocotrienol rich fraction and alpha tocopherol against glutamate injury in astrocytesBosn J Basic Med Sci. 2014;14(4):195-204. doi:10.17305/bjbms.2014.4.91
  2. Aggarwal BB, Sundaram C, Prasad S, Kannappan R. Tocotrienols, the vitamin E of the 21st century: Its potential against cancer and other chronic diseasesBiochem Pharmacol. 2010;80(11):1613-1631. doi:10.1016/j.bcp.2010.07.043
  3. Ismail Z, Yusoff MSA, Hashim K. Ultra moisturizing anti-wrinkle lotion enriched with tocotrienolsJournal of Dispersion Science and Technology. 2009;30(1):68-71. doi: 10.1080/01932690802482926
  4. Beoy LA, Woei WJ, Hay YK. Effects of tocotrienol supplementation on hair growth in human volunteersTrop Life Sci Res.; 21(2):91-99.
  5. Podszun M, Frank J. Vitamin E-drug interactions: Molecular basis and clinical relevanceNutr Res Rev. 2014;27(2):215-231. doi:10.1017/S0954422414000146
  6. National Institutes of Health Office of Dietary Supplements. Vitamin E.
  7. Cassoday L. The other vitamin E. American Oil Chemists Society.