Vad forskningen har att säga om glutationtillskott

Glutathion är en antioxidant som finns naturligt i kroppen. Den är också känd som GSH och produceras av levern och nervcellerna i det centrala nervsystemet och tillverkas av tre aminosyror: glycin, L-cystein och L-glutamat. Glutation kan hjälpa till att metabolisera gifter, bryta ner fria radikaler, stödja immunfunktionen med mera.

Glutathiontillskott rekommenderas ofta vid flera hälsotillstånd, bland annat vid Alzheimers sjukdom och hjärtsjukdomar. Det används också inom dermatologin för att ljusa upp huden och bekämpa synliga ålderstecken. Det finns dock mycket få vetenskapliga bevis för att stödja dessa användningsområden.

Den här artikeln diskuterar antioxidanten glutation tillsammans med dess användningsområden och påstådda fördelar. Den ger också exempel på hur du kan få i dig mer glutation i din kost.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Fakta om glutationtillskott

  • Aktiv ingrediens(er): glutation
  • Alternativa namn: GSH
  • Föreslagen dos: otillräckliga uppgifter
  • Säkerhetsöverväganden: undviks om du är gravid eller ammar.

Vad är glutation?

Glutation är en tripeptid med flera funktioner i kroppen (1,2), bland annat:

  • Fungerar som en antioxidant för att bryta ner fria radikaler.
  • Stödjer immunförsvaret.
  • regenererar vitamin C och E
  • Aktivering av vissa enzymer.
  • Hjälper levern och gallblåsan att bearbeta fetter.
  • metaboliserar vissa gifter
  • Skapande och reparation av DNA.

Fria radikaler är instabila molekyler som bildas som svar på faktorer som din kost och miljön. När det finns fler fria radikaler än antioxidanter uppstår oxidativa cellskador. Detta är förknippat med inflammation och en rad olika hälsoproblem som sträcker sig från högt blodtryck och diabetes till Alzheimers sjukdom med mera.

glutation

Användning av glutation

Användning av tillskott bör vara individuellt anpassad och granskas av en sjukvårdspersonal, t.ex. en registrerad dietist, apotekare eller vårdgivare. Inget tillskott är avsett att behandla, bota eller förebygga sjukdomar.

Glutathion påstås vända åldrandeprocessen, förebygga cancer och bevara minnet. Det sägs också skydda mot ett stort antal hälsoproblem, bland annat (2):

  • Hårdgjorda artärer (ateroskleros).
  • Borrelia sjukdom
  • Alzheimers sjukdom
  • kroniskt trötthetssyndrom
  • Kolit
  • Högt kolesterol
  • Artros
  • Astma
  • Grå starr
  • Diabetes
  • Glaukom
  • Hjärtsjukdomar
  • Hepatit
  • Leversjukdom
  • Parkinsons sjukdom
  • Alkoholmissbruk

Det finns dock begränsade vetenskapliga bevis som stöder användningen av glutation för att förebygga eller hantera något hälsotillstånd. Tillgänglig forskning har visat följande:

Inhalerat eller oralt glutation kan ge en viss fördel för lungfunktionen och näringsstatusen hos personer med cystisk fibros (3,4).

Intravenös (IV) glutation kan användas i samband med kemoterapi för att minska biverkningarna av kemoterapi. I vissa fall kan det göra det mer sannolikt att kemoterapin kan fullföljas (5). Mer forskning behövs fortfarande.

Intravenös glutation (600 mg två gånger dagligen) resulterade i betydande förbättringar av symtom i samband med Parkinsons sjukdom (6).

Glutathiontillskott leder till en högre glutationnivå i blodet hos barn med autism (7)  men ytterligare forskning behövs för att fastställa de kliniska resultaten av glutationtillskott i denna grupp.

Brist på glutation

Glutathion anses inte vara ett essentiellt näringsämne eftersom det produceras i kroppen från andra aminosyror.

Låga nivåer av glutation i kroppen kan uppstå vid dålig kost, miljögifter, stress och ökad ålder. Låga glutationnivåer har förknippats med en ökad risk för cancer, diabetes, hepatit och Parkinsons sjukdom. Detta betyder dock inte nödvändigtvis att tillskott av glutation minskar risken.

Eftersom glutathionnivåerna i kroppen vanligtvis inte mäts finns det inte mycket information om vad som händer med personer med låga glutathionnivåer.

Vilka är biverkningarna av glutation?

På grund av bristande forskning vet man lite om biverkningarna av att använda glutationtillskott. Inga biverkningar har rapporterats med ett högt intag av glutation från enbart kosten.

Det finns dock en viss oro för att användningen av glutationtillskott kan orsaka kramper och uppblåsthet. Dessutom kan vissa personer få andningsproblem eller en allergisk reaktion på glutationtillskott, till exempel utslag (8). Om någon av dessa biverkningar uppstår bör du sluta ta tillskottet och diskutera med din vårdgivare.

Långvarig användning av glutationtillskott kan sänka zinknivåerna (9).

Försiktighetsåtgärder

Glutathiontillskott är allmänt erkänt säkra.

Det finns inte tillräckligt med data för att visa att det är säkert för gravida eller ammande kvinnor. Därför rekommenderas inte glutathiontillskott för dem.

Dosering: Hur mycket glutation ska jag ta?

Det finns inte tillräckligt med vetenskapliga bevis för att fastställa rätt dos av glutation.

Olika doser har studerats i forskning som undersökt specifika medicinska tillstånd. Den rätta dosen för dig kan bero på flera faktorer, bland annat din ålder, ditt kön och din sjukdomshistoria.

I forskning har de givna mängderna glutation varierat från 250-1 000 mg dagligen.10 En studie visade att det krävdes minst 500 mg dagligen i minst två veckor för att öka glutationnivåerna (10).

I vissa fall administrerar sjukvårdspersonal glutation genom att använda en dropp.

För vissa tillstånd kan glutation också inhaleras och ges via en nebulisator.

Vad händer om jag tar för mycket glutation?

Det finns inte mycket information om glutationstoxicitet.

Interaktioner

Det finns inte tillräckligt med data för att veta hur glutation interagerar med vissa mediciner och andra kosttillskott.

Hur man förvarar glutation

Var noga med att följa tillverkarens anvisningar för hur kosttillskott ska förvaras. Det kan variera beroende på vilken form tillskottet har.

Förvara alltid läkemedel och kosttillskott utom räckhåll för barn.

Liknande kosttillskott

Glutathion kan komma som enskilt tillskott eller i kombination med andra ingredienser.

Dessutom kan tillskott av andra näringsämnen, såsom, selen, C-vitamin, N-acetylcystein, mjölktistel eller superoxiddismutas bidra till att öka produktionen av glutation i kroppen.

Vanliga frågor

Kan glutation användas för att behandla Parkinsons sjukdom?

Nej, inget kosttillskott kan vara avsett att behandla en sjukdom. Det finns också mycket lite forskning om glutation för Parkinsons sjukdom. I en randomiserad klinisk studie fann man förbättringar hos personer med Parkinsons sjukdom, men glutationtillskott gav inte bättre resultat än placebo (13).

Kan glutathion användas för att behandla Parkinsons sjukdom?

Nej, glutation kan hjälpa till att minska melanin, men det finns inte tillräckligt med bra forskningsdata för att säga att glutationtillskott hjälper till att ljusa upp huden. En studie som gjordes i Indonesien visade att glutation inte resulterade i någon signifikant ljusare hud eller fördelaktiga förändringar (11). En annan systematisk genomgång drog slutsatsen att bevisen inte är entydiga för att glutation har en hudblekningseffekt (12).

Intravenös glutation marknadsförs för hudljusning eftersom orala tillskott har låg biotillgänglighet, men det finns också lite eller ingen forskning som stöder denna behandling. I forskning som utförts i Filippinerna fann man dessutom flera allvarliga biverkningar av intravenös glutation, bland annat Steven Johnsons syndrom, svår buksmärta, sköldkörteldysfunktion, njurdysfunktion, luftembolism och sepsis. En del av dessa komplikationer kan ha varit relaterade till felaktig intravenös teknik eller förfalskad glutation (1).

 

Källor till glutation

Glutathion finns lätt i vissa livsmedel, till exempel frukt och grönsaker. En studie som publicerades i Nutrition and Cancer visade att mejeriprodukter, spannmål och bröd generellt sett har ett lågt innehåll av glutation. Frukt och grönsaker har måttliga till höga halter av glutation, och nytillagat kött har ett relativt högt innehåll av glutation (14).

Goda livsmedelskällor för glutation är bland annat:

  • broccoli
  • blomkål
  • kål
  • brysselkål
  • broccoli
  • lök och vitlök
  • sparris
  • potatis
  • paprika
  • morötter
  • Avokado
  • squash
  • spenat
  • melon

Glutathion kosttillskott och produkter för personlig vård finns på nätet och i många naturbutiker, apotek och vitaminbutiker. Glutathiontillskott finns som kapsel, vätska, inhalationsmedel, lokal medicin eller kan ges intravenöst (5).

Var noga med att leta efter kosttillskott som är testade av tredje part. Detta innebär att tillskottet har testats och har den mängd glutation som etiketten hävdar och att det är fritt från föroreningar. Kosttillskott med etiketter från USP, NSF eller ConsumerLabs har testats. Vissa glutationtillskott har visat sig ha hälften av den angivna mängden och innehålla föroreningar, t.ex. bly.

Sammanfattning

Glutathion har flera roller i kroppen. Av intresse är dess arbete som antioxidant. Låga nivåer av glutation i kroppen är förknippade med många kroniska tillstånd och sjukdomar. Men det finns inte tillräckligt med forskning just nu för att veta om tillskott av glutation minskar risken för dessa tillstånd eller ger någon hälsofördel.

Glutathion tillverkas i kroppen av andra aminosyror. Den finns också i den mat som vi äter. Se till att prata med din vårdgivare om fördelarna och riskerna med tillskott innan du börjar med nya kosttillskott.

Ett urval av våra vitaminer från Nutri.se >

Källa
  1. Sonthalia S, Jha AK, Lallas A, Jain G, Jakhar D. Glutathione for skin lightening: a regnant myth or evidence-based verity?. Dermatol Pract Concept. 2018;8(1):15-21. Published 2018 Jan 31. doi:10.5826/dpc.0801a04
  2. Pizzorno J. Glutathione!Integr Med (Encinitas). 2014;13(1):8–12. PMID:26770075
  3. Zhao J, Huang W, Zhang S, et al. Efficacy of Glutathione for Patients With Cystic Fibrosis: A Meta-analysis of Randomized-Controlled Studies. Am J Rhinol Allergy. 2020;34(1):115-121. doi:10.1177/1945892419878315
  4. Ciofu O, Smith S, Lykkesfeldt J. Antioxidant supplementation for lung disease in cystic fibrosis [published online ahead of print, 2019 Oct 3]. Cochrane Database Syst Rev. 2019;10(10):CD007020. doi:10.1002/14651858.CD007020.pub4
  5. Block KI, Koch AC, Mead MN, Tothy PK, Newman RA, Gyllenhaal C. Impact of antioxidant supplementation on chemotherapeutic toxicity: a systematic review of the evidence from randomized controlled trialsInt J Cancer. 2008;123(6):1227-1239. doi:10.1002/ijc.23754
  6. Sechi G, Deledda MG, Bua G, et al. Reduced intravenous glutathione in the treatment of early Parkinson’s disease. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 1996;20(7):1159-1170. doi:10.1016/s0278-5846(96)00103-0
  7. Kern JK, Geier DA, Adams JB, Garver CR, Audhya T, Geier MR. A clinical trial of glutathione supplementation in autism spectrum disorders. Med Sci Monit. 2011;17(12):CR677-CR682. doi:10.12659/msm.882125
  8. Weschawalit S, Thongthip S, Phutrakool P, Asawanonda P. Glutathione and its antiaging and antimelanogenic effectsCCID. 2017;10:147-153. doi:10.2147%2FCCID.S128339
  9. Steiger MG, Patzschke A, Holz C, et al. Impact of glutathione metabolism on zinc homeostasis in Saccharomyces cerevisiaeFEMS Yeast Res. 2017;17(4). doi:10.1093/femsyr/fox028
  10. Minich DM, Brown BI. A Review of Dietary (Phyto)Nutrients for Glutathione Support. Nutrients. 2019;11(9):2073. Published 2019 Sep 3. doi:10.3390/nu11092073
  11. Sitohang IBS, Anwar AI, Jusuf NK, Arimuko A, Norawati L, Veronica S. Evaluating Oral Glutathione Plus Ascorbic Acid, Alpha-lipoic Acid, and Zinc Aspartate as a Skin-lightening Agent: An Indonesian Multicenter, Randomized, Controlled Trial. J Clin Aesthet Dermatol. 2021;14(7):E53-E58.
  12. Dilokthornsakul W, Dhippayom T, Dilokthornsakul P. The clinical effect of glutathione on skin color and other related skin conditions: A systematic reviewJ Cosmet Dermatol. 2019;18(3):728-737. doi:10.1111/jocd.12910
  13. Mischley LK, Lau RC, Shankland EG, Wilbur TK, Padowski JM. Phase IIb Study of Intranasal Glutathione in Parkinson’s Disease. J Parkinsons Dis. 2017;7(2):289-299. doi:10.3233/JPD-161040
  14. Jones DP, Coates RJ, Flagg EW, et al. Glutathione in foods listed in the National Cancer Institute’s Health Habits and History Food Frequency QuestionnaireNutr Cancer. 2009;17(1):57-75. doi:10.1080/01635589209514173